Skulpturen Solar Egg av Bigert & Bergström. Foto: Johan Strindberg

Artipelag lanserar en nyutgåva av boken Artipelag – Art Meets Nature

Den 25 november lanseras nyutgåvan av boken Artipelag – Art Meets Nature, ett rikt illustrerat verk om det magiska besöksmålet på Hålludden. Här presenteras naturen, konsten, maten, aktiviteterna och arkitekturen till ett av Sveriges vackraste konstmuseum – Artipelag.

Endast tjugofem minuters buss- eller bilresa från Stockholm väntar en upplevelse för alla sinnen. I boken om Artipelag får man följa med i konsthallen, restaurangköket, konditoriet, på storslagna evenemang och i den omgivande naturen. Boken lyfter alla de delar som tillsammans bidrar till upplevelsen Artipelag. Samtidigt får läsaren bakgrundshistorien: hur visionen föddes och hur det gick till när huvudpersonerna, entreprenörsparet Björn och Lillemor Jakobson och arkitekten Johan Nyrén, träffades och påbörjade arbetet med det som Nyrén senare kom att kalla ”en storslagen bjudning till allmänheten”.

Boken är illustrerad med vackra bilder från utställningar och evenemang, på den storslagna naturen och de integrerade skulpturerna, på arkitekturen och designbutiken, den hantverksmässiga maten och de mästerliga bakverken. Texterna är skrivna av Sven Gelin i nära samarbete med Björn Jakobson, Artipelags grundare.

– Anledningen till en nyutgåva av Artipelagboken är att påminna läsaren om hur underbar skärgårdsnaturen är. Boken ger en trevlig och vilsam påminnelse om att besöka denna fantastiska plats, säger Björn Jakobson.

Bokreleasen äger rum i Artipelags Designbutik den 25 november kl. 14:00. Björn och Lillemor Jakobson kommer att vara på plats för att signera boken som under dagen kommer att säljas till ett specialpris.

Boken publiceras av Gelin Produktion AB i samarbete med Artipelag.

Mats Alderbrant

Presskontakt Marknads- och försäljningschef 0795857090
    Josefin Sahlin

Presskontakt Marknadskommunikatör Artipelag 0795855682

Art Meets Nature

Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Artipelag
    Artipelagstigen 1