Nyhet -

Middag med Maynard Keynes – Bloomsbury-sammankomst med kända ekonomer, musiker, författare och sångare

Bloomsbury Spirit går in på sin sista månad och den 18 september anordnar vi en sammankomst kopplad till utställningen.

Temat är John Maynard Keynes, den världsberömde nationalekonomen som även var filosof, konstälskare och kulturpolitiker. En akademiker som betraktade ekonomi som ett medel för ett liv i kulturens tecken.

Kvällen blir väsensskild från ett traditionellt seminarium. I Bloomsburygruppens anda betonas istället det lekfulla och gränsöverskridande. Det blir en exklusiv middag som kryddas med korta avbrott för sökande samtal, levande musik och skådespeleri.

Mer information och bokning här >>

Datum och tid

Tisdagen den 18 september kl 19–22.

Pris

675 kr per person. Entré till utställningen, direktbuss tur och retur, ett glas champagne och seminarium med tillhörande tvårättersmiddag ingår.

Deltagare

Följande personer kommer att bidra under kvällen. Det kan vara allt från öppna diskussioner till diktläsning, musik och sång.

Ingela Lind
Författare, kritiker, expert på Bloomsburygruppen och extern curator för Bloomsbury Spirit.

Katrine Marçal
Journalist och författare bosatt i London. Kolumnist i Dagens Nyheter.

Pierre Guillet de Monthoux
Affilierad professor vid Handelshögskolan och ledare för SSE Art Initiative. Författare till bland annat The Art Firm och Moral Philosophy of Management: From Quesnay to Keynes.

Johanna Adami
Rektor vid Sophiahemmet Högskola och tidigare verksam vid innovationsmyndigheten Vinnova.

Sofia Berg-Böhm
Skådespelare och sångerska utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö och Kungliga Musikhögskolan.

Anna Lindal
Violinist och tidigare prorektor vid Kungliga Musikhögskolan och dekan för den Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet.

Fredrik Hillelson
VD, grundare och delägare i rekryteringsbolaget Novare Human Capital.

Jesper Roine
Nationalekonom verksam vid Handelshögskolan. Författare till boken Kapitalet i det 21:a århundradet av Thomas Piketty – Sammanfattning och svenskt perspektiv.

Eliel Stenström
Student vid London School of Economics och hängiven Keynes-fantast.

Cecilia Garme
Journalist och statsvetare, tidigare verksam som politisk reporter på Expressen.

David Karlsson
Bokförläggare, idéhistoriker och kulturskribent som synts i bland annat Göteborgs-Posten och Dagens Nyheter.

Ändringar kan förekomma.

Kvällen arrangeras med stöd från The Barbro Osher Pro Suecia Foundation och i samarbete med TYP Kulturkapital.