NYKOMPONERAD À LA CARTE & UTMÄRKELSE TILL ARTIPELAG

NYKOMPONERAD À LA CARTE & UTMÄRKELSE TILL ARTIPELAG

ARTIPELAG utsedd till Stockholmarnas favoritmuseirestaurang/café

Under torsdagen den 19 februari avgjordes tävlingen STOCKHOLMARNAS FAVORITMUSEUM som initierats av undersökningsföretaget Evimetrix.

Utmärkelsen grundar sig på en undersökning bland boende i Storstockholm, där ca 2.000 personer har uttalat sig om 39 muséer i staden. ARTIPELAG tilldelades 1:a pris i kategorin restaurang/café!

ARTIPELAG öppnade sin verksamhet i juni 2012 och erbjuder förutom internationella konstutställningar, även en designshop, event- och konferensmöjligheter samt två restauranger.

På entréplanet finns Buffé & Café Bådan, där en populär lunchbuffé serveras vardagar och på helgerna dukas det upp för brunch. Dessutom erbjuder vi goda smörgåsar, smoothies, bakverk och nybakat bröd, allt från ARTIPELAGS eget bageri.

Högst upp i huset ligger Restaurang ARTIPELAG med en vidunderlig sjöutsikt över Baggensfjärden!

Restaurang ARTIPELAG erbjuder nykomponerad à la carte-meny

Nytt för våren är att vi fr.o.m. lördagen den 28 februari erbjuder en nykomponerad à la carte-meny i Restaurang ARTIPELAG. Avnjut en vällagad måltid med inspiration hämtad från säsong och som är komponerad av närproducerade råvaror.

Dela en minnesvärd upplevelse med familj och vänner; upplev ARTIPELAGS arkitektur, ta en frisk promenad i naturen och gör ett minnesvärt besök i konsthallen.

Restaurangen är öppen på helgerna mellan kl 12.00 – 17.00.

Varmt välkommen med din bordsbokning till Restaurang ARTIPELAG!

Se hemsidan för mer information: http://www.artipelag.se/sv/restaurang

MENY

À LA CARTE

FÖRRÄTTER / STARTERS

Artipelags S.O.S / Four sorts of herring
Sill och strömmingsbricka med tillbehör / with Swedish cheese and classic garnishes

Grovmald Råbiff / Steak tartar
Med blomsterkrasse, ostronmajonnäs och sotad märg / with cress, oyster mayonnaise and blackened marrow

Saltrostad Svartrot / Salt roasted scorzonera
Med Löjrom från Kalix, brynt smör och rökt pilgrimsmussla/ with Kalix bleak roe, browned butter and smoked scallops

VARMRÄTTER / MAIN DISHES

Svensk Gårdsgris / Pork Belly Roast
Med vårt eget tunnbröd, friterad sveciaost, inlagda grönsaker och rökt paprikakräm. / Swedish flatbread, deep fried cheese, pickled vegetables and paprika cream

Stekt Ungtupp / Fried cockerel
Från Mariebergs gård serveras med friterad potatis, lökringar, Solera 77 och örtemulsion. / From Mariebergs farm served with deep fried potato, onion rings, sherry vinegar, herb cream

Ugnsbakad Skrei / Oven baked Skrei
Serveras med stekt ekskivling, vinkokta blåmusslor och beurre blanc. / Served with fried shiitake, blue mussels and buerre blanc

Smörslungade Kroppkakor / Potato-dumplings tossed in butter
Fyllda med Karljohansvamp serveras med lagrad ost från ostmakeriet på Rindö, äpple och Svampbuljong / Filled with Penny Buns served with matured cheese from Rindö, apple and mushroom broth

DESSERT

Choklad / chocolate
Bakad Valrhona Manjarichoklad med vaniljglass och apelsinkräm / Baked Valrhona Manjari chocolate with vanilla ice cream and orange cream.

Blåbär / Blueberry
Blåbärssorbet med Rindö ädel, blåbärsmarmelad, gransirap och rågbrödscrisp / Blueberry sorbet with Rindö blue cheese, blueberry marmalade, spruce syrup and rye crisp

Äpple / Apple
Ugnsbakat äpple med karamellglass och saltrostad mandel / Oven baked apple with caramel ice cream and salt roasted almond