Spisa Smaker medverkar i Odling 4.0

Spisa Smaker medverkar i Odling 4.0

Smak är något Spisa aldrig kompromissar med. Sedan 1995 har Spisa försett Sverige och Europa med färska, ekologiska örter och sallater som gör underverk. Idag är Spisa-gruppen störst i Europa inom odling av färska örter i kruka.

Spisa anpassar sin odling efter de lokala marknaderna gällande både sortiment och produkter. För Spisa är det därför naturligt att det som odlas i Sverige får avnjutas här, och det som odlas i växthus runt om i Europa får avnjutas i dess närhet. På så vis kan man minska långa transporter och bespara örter och sallater från tröttsamma resor runt om i Europa samt minska klimatavtrycket.

I EU projektet Odling 4.0 är Spisa Smaker kravställare, och vi har på deras anläggning i Påarp gjort en testinstallation av systemdelar. Installationen innebär att vi med hjälp av digitalisering kommer kunna följa växter från frö till skörd via QR kod. De mätningar som samlas i databasen utgör grunden för förbättrad försäljning och kostnadsberäkning.

För att få mer förståelse hur Spisa kan bidra till Odling 4.0 har vi ställt några frågor till Spisas Utvecklingschef, Ulf Jönsson.

• Varför är ni intresserade av att digitalisera er produktion? Vi behöver skapa en plattform för digitalisering av vår organisation. Vi ser Odling 4.0 som en möjlighet att göra detta. Vi har behov av förbättrad uppföljning av produktionen i alla led, från sådd till skörd. Mycket av den data som vi samlar in görs manuellt och den info som trots allt finns tillgänglig nyttjas inte effektivt.
  • Tror ni att Odling 4.0 kan bidra till att öka lönsamheten i er verksamhet? Vi inser att digitalisering måste genomsyra verksamheten och detta kommer att leda till förbättrade IT processer, förbättrad kommunikation, effektivare processer vad gäller människor och maskiner, minskat svinn, etc. Det kommer absolut leda till förbättrad lönsamhet.

Odling 4.0 är finansierat av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling: Europa investerar i lantbruksområden. Är du intresserad av att följa vårt Projekt Odling 4.0 och Spisas medverkan i projektet, kan ni följa oss här på Mynewsdesk.