Digitalisering skapar starkare kundupplevelser och lönsamhet

Kundresan digitaliseras i allt större utsträckning och företag behöver ta det i beaktande för att bemöta sina kunders förväntningar. Arvato Financial Solutions menar att digitaliseringen har medfört ett ökat behov av tekniska lösningar som skapar en positiv kundupplevelse. Idag erbjuder de sina kunder en optimerad kundresa där olika finansiella komponenter och branschanpassade lösningar är grunden i ett långsiktigt partnerskap.

Digitaliseringen har medfört att dagens konsumenter får mycket information via olika kanaler. För att vara relevant i den hårda konkurrensen om konsumenters intresse blir en positiv kundupplevelse en nyckelfaktor för företagets framgång. Med strategisk rådgivning avseende diverse kommunikations-och betalkanaler, samt med finansiella lösningar skapar Arvato ökad tillväxt och försäljning för sina samarbetspartners.

– Vi lägger stor vikt i att förstå våra kunders målgrupper, detta är en av grundstenarna i att skapa lönsamma kundresor. Baserat på analysen kan vi sedan ta fram en kommunikationsstrategi som tar hänsyn till olika behov genom hela fakturalivscykeln, säger Peter Wilmenius, affärsutvecklingsansvarig på Arvato, och fortsätter:

– Den digitala utvecklingen går fort, många av våra klienter hinner inte med att själva optimera sin faktura och betalprocesser, och samtidigt säkerställa en bra kundupplevelse. Det är här Arvato kliver in med expertis och anpassade branschlösningar. Vi erbjuder våra kunder en snabb och smidig integration samt att de även drar nytta av de kostnadsbesparingar som en digital kundresa medför. Konsumenter vill idag få information via rätt kanaler samtidigt som de ställer höga krav på både val av betalsätt och enkelhet att göra betalningar. Tekniska lösningar för detta paketerar vi tillsammans med erfaren personal och kundservice för att skapa konkurrensfördelar tillsammans med våra kunder, som då kan lägga större fokus på andra strategiska aktiviteter.

Flexibla branschlösningar
Företag som har kapacitet att vara relevanta i hela kundresan har störst chans att bygga kundlojalitet och lönsamhet. Arvato hanterar idag ett flertal lösningar med anpassningar mot branscher så som Parkering, El, Telecom, Media, Finans och försäkring. Den Finska bankgruppen OP Financial Group, som tidigt utvecklade mobiltjänsten Pivo, identifierade behovet av att erbjuda sina konsumenter en kontokredit för att möjliggöra smidiga kreditköp online samt i butik. För att möta sina kunders behov utvecklade bankgruppen med hjälp av Arvato ett kreditsystem, där kunder enkelt kan komma igång att använda det efterfrågade betalsättet.

– Vi strävar efter att jobba flexibelt utifrån våra kunders behov. Våra tekniska lösningar skapar en full value chain – från fakturering till inkassokrav. Vi säkerställer våra kunders kassaflöde och att betalningarna genomförs med nöjda konsumenter och företagskunder som resultat, avslutar Lars Argelius, sälj-och marknadschef på Arvato.