Nyhet! Den 2 december lanseras Bianco Trentino från en av Italiens bästa vinproducenter

Det familjeägda företaget Giwine, från alpernas sydsluttningar i Trentino i norra Italien, ingår i en större vingrupp som 2018 utsågs till Italiens bästa vinproducent av italienska Sommelierföreningen. Således arbetar Giwine med samma kvalitetskrav, omsorg och expertis.

Bianco Trentino lanseras i det fasta sortiment på Systembolaget med full distribution. Bianco Trentino är ett friskt och aromatiskt vin som består av 75% Pinot Grigio och 25% Muller Thurgau. Druvorna har handplockats, jäsning och lagring har sedan ägt rum på temperaturkontrollerade rostfria tankar för att bevara maximal friskhet och druvarom. Vinet har en diskret restsötma som framhäver dess druvighet.

För Giwine är det självklart att arbeta på ett hållbart sätt. De använder bland annat Nomacorc som tillverkar naturliga och förnybara korkar baserade på växtpolymerer utvunna från sockerrör vilket bidrar till lägre koldioxidutsläpp. Hela tillverkningsprocessen är optimerad för att minska miljöpåverkan.

Art nr: 2541
Lansering: 2/12 2019 (fast sortiment, full distribution)

Johan Hagström
Bakom lanseringarna står Johan Hagström, ett dotterbolag till Arvid Nordquist, med fokus på kvalitet och hållbarhet. Både verksamhet och produkter är 100 % klimatkompenserade. Företaget grundades 2016 och leds av Anette Wyrén som har över 25 års erfarenhet inom vinbranschen. Johan Hagström var en affärsman inom vinbranschen och nära vän till Arvid Nordquist. Han var även en av stiftarna till Arvid Nordquist Handelsaktiebolag 1907, styrelseordförande till 1939 och en viktig länk mellan två generationer 1922-1939.

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.

Caroline Hedberg

Project Manager Communication & Design Marknad +46 730 88 80 72