Granen avyttrar handelsportfölj till nystartade Tre Kronor Property Investment

Granen Fastighetsutveckling har avyttrat 72 handelsfastigheter, belägna i 68 kommuner i södra Sverige och med en uthyrningsbar area om 78 987 kvm till Tre Kronor Property Investment AB. Största hyresgäster är Systembolaget, ICA samt statlig och kommunal verksamhet.

Tre Kronor Property Investment är ett nytt svenskt fastighetsbolag med fokus på välbelägna fastigheter med hög andel livsmedel och samhällsservice. Bolagets vd blir Michael Johansson, tidigare vd för ICA Fastigheter Sverige, och styrelseordförande blir Bernt-Olof Gustafsson, tidigare vd för KF Fastigheter. Catella har varit rådgivare och arrangör vid skapandet av bolaget och kommer framgent tillsammans med vd ansvara för förvaltningen av fastigheterna.

"Tre Kronor erbjuder våra investerare en helt unik möjlighet att få exponering mot livsmedelsfastigheter. Vi är mycket nöjda över att ha fått förtroende att förvärva en attraktiv portfölj med främst Systembolag och ICA butiker som Granen framgångsrikt byggt upp och förvaltat de senaste åren", säger Martin Malhotra, ansvarig projektledare för transaktionen på Catella.

”Handelsportföljen är mycket väldiversifierad med starka hyresgäster i attraktiva, centrala lägen. Granens förvaltningsteam har framgångsrikt arbetat med att optimera sammansättningen av hyresgäster i syfte att skapa och bibehålla levande handelsfastigheter. Vi kommer nu att gå tillbaka till vår historia och ursprungliga strategi att arbeta mer med utveckling och förvaltning av något större fastigheter inom vissa kluster. Vi är väldigt nöjda med att Tre Kronors starka team kommer fortsätta förädlingen av fastigheterna”, säger Peter Zonabend, VD för Granen.

Granens legala rådgivare var Advokatfirman TörngrenMagnell och Tre Kronor Property Investments var Advokatfirman Glimstedt.