Ascom levererar världens första WiFi-handenhet för 802.11n-nätverk

Ascom levererar nu en ny banbrytande trådlös telefon som utnyttjar den ökade räckvidden och tillgängligheten i den senaste nätverksteknologin. Ascom i62 erbjuder ny funktionalitet för både användare och administratörer.

Ascom i62 är världens första trådlösa telefon för det nya nätverket 802.11n, som i kraft av ökad hastighet och räckvidd gör det möjligt att sända tal, textmeddelanden och larm samtidigt och utan fördröjning. Täckning, kapacitet och ljudkvalitet för trådlös telefoni över WLAN har förbättrats väsentligt i och med den nya standarden, vilket innebär att Ascom i62 mycket väl kan bli genombrottet för telefoni över trådlösa nät, främst inom sjukhus- och vårdsektorn i Norden.

Telefonen sätter nya standarder för funktionalitet och administration av trådlösa kommunikationsenheter. På användarsidan erbjuder den kompakta telefonen en lång rad funktioner som bidrar till en effektiv och trygg arbetsdag för personalen. I krissituationer ger den inbyggda larmfunktionen möjlighet att t.ex. kalla på hjälp från kollegor. På larmet sätts en prioritet och beroende på prioriteten kan larmet hanteras olika i mottagande enhet. Exempelvis kan larm med högsta prioritet avbryta ett pågående samtal för att säkerställa att larmet går fram. Telefonen har också möjlighet att ta emot textmeddelanden med stöd för såväl interaktiva meddelanden som ikon och färgkodade meddelanden. Det senare är efterfrågat inom vården för enkel hantering av bl.a. medicintekniska larm.

Administration av telefoner sker centralt, även här har Ascom fokuserat på användarvänlighet och erbjuder en mängd fjärrstyrda funktioner. All installation, alla inställningar, uppgraderingar och tillägg av nya användare sker via ett lättåtkomligt webbgränssnitt.

– Ascom i62 är utvecklat utifrån användarnas behov, både för vårdpersonal som IT-administration. Den trådlösa tekniken innebär många möjligheter i en hektisk miljö med kritiska situationer, och med stöd för den nya standarden 802.11n har vi fått den kapacitet och robusthet i nätverken som gör att vi kan utnyttja dessa möjligheter optimalt, säger Jonas Glimdén, försäljningsdirektör på Ascom Nordic.

Ascom har haft som ledstjärna att ta fram en telefon som passar i krävande vårdmiljöer. Bland annat har Ascom i62 längre batteritid än tidigare modeller, och den tål att spritas av gång på gång, vilket är nog så viktigt för att möta sjukvårdens höga krav på god hygien.

Ascom i62 är framtagen för att kunna utgöra en del i kommunikationssystem, baserad på öppen arkitektur och har stöd för flertalet på marknaden förekommande infrastrukturer. Själva handenheten är också ytterst flexibel och kan användas för telefoni, textmeddelanden och personsäkerhet. Ascom i62 är inte bara en telefon utan kan uppgraderas med ett flertal funktioner via licenser för att kunna utgöra ett anpassat kommunikationsverktyg för olika kategorier av användare.

Den nya telefonen kan givetvis även användas utanför sjukhus- och vårdsektorn. För alla platser där det finns behov av att samla kommunikation och larm i en och samma trådlösa enhet är Ascom i62 ett framtidssäkert val.

– i62 är avsedd som telefon för professionella WiFi-system och kompletterar Ascoms produktportfölj för trådlös telefoni, där man önskar använda sig av trådlösa datanätverk, WLAN, som bärare. Många kommer kanske i första hand att köpa telefonen i grundutförande för tillförlitlig telefoni. Det smarta är att man i efterhand kan uppgradera den med ytterligare funktioner, t.ex. för professionell meddelandehantering, positionering och personsäkerhet. Många efterfrågar den här typen av flexibilitet, säger Jonas Glimdén.

• positionering
  • personsäkerhet