ASICS ambassadör Jonas Buud klarade Outrun the Sun utmaningen

ASICS ambassadören Jonas Buud var med och skrev historia under midsommarhelgen då hans team klarade av att springa ASICS Outrun the Sun stafett runt Mont Blanc inom de 15 timmar, 41 minuter och 35 sekunder som årets längsta dag hade att erbjuda mellan soluppgång och solnedgång.

Med start och mål i Chamonix klarade Jonas Buuds Team Ultra-Trail den 152 km långa utmaningen med 37 minuters marginal genom tuff bergsterräng i tre länder: Frankrike, Italien och Schweiz.

- Vi låg bra till när jag stack iväg efter överlämningen med Xavier Thevenard. Jag är glad att jag kunde hålla ledningen och att vi kunde slå solen trots att det var väldigt varmt och det fanns ett flertal riktigt tuffa klättringar. Den här utmaningen kommer jag bära med mig resten av livet, säger Jonas Buud.

15 timmar, 3 minuter och 37 sekunder blev resultatet - och det kan sättas i perspektiv med att många vandrare tar ungefär en vecka på sig runt samma rutt.

Temperaturen höll sig runt 27 grader och solen låg på konstant från en helt molnfri himmel. Ändå var en del av banan snötäckt längre upp i bergen.

Team Ultra-Trail bestod av fyra av världens bästa traillöpare, var och en med sin egen specialitet som passade banans förhållanden perfekt:

Team Ultra-Trail

Kota Araki, japansk elitlöpare. 28.6 km

Xavier Thevenard, fransman, 2013 års vinnare av Ultra-Trail du Mont-Blanc. 43.4 km

Jonas Buud, svensk, världsrekordhållare på 100 miles. 42.4 km

Thomas Lorblanchet, förre världsmästaren i traillöpning. 37.6 km

Höjdpunkter

• Japanen Kota Araki startade sin 28.6 km sträcka i Chamonix vid soluppgången klockan 5.42
  • Team Ultra-Trail låg 3 minuter för solen när Kota Araki lämnade över till Xavier Thevenard, som sprang 43.4 km på 4 timmar och 16 minuter
  • Vid överlämning till Jonas Buud i Courmayeur (Italien) kl 12.52 hade Jonas Buud 45 minuter tillgodo mot solen
  • Jonas Buud kämpade upp en 1000 meter lång stigning till Bertone och låg då 20 minuter före solen
  • När Jonas Buud kom fram till Champeix och lämnade över till Thomas Lorblanchet låg han före solen med 35 minuter
  • Thomas Lorblanchet gick i mål i Chamonix flankerad av hela Team Ultra-Trail, tillsammans hade de sprungit 152 km på 15 timmar, 3 minuter och 37 sekunder
  • Team Ultra-Trail slog solen med 37 minuter

Det andra laget som antog utmaningen, Team Enduro, bestod av sju idrottare med annan bakgrund än just trail löpning:

Genis Zapater, spansk trail löpare och längdskideåkare

Megan Kimmel, amerikansk trail löpare

Sylvaine Cussot, fransk löpare

Lukas Naegele, tysk 1500m löpare

Iazaldir Feitoza Santana, brasiliansk löpare

Holly Rush, engelsk marathonlöpare

Gert Theunis, belgisk löpare

Det var snudd på att Team Enduro också klarade sig runt Mont Blanc innan solen gick ned. Tyvärr hann de inte - de sprang i mål 33 sekunder efter solnedgången. Det pratades mycket om den katalanske löparen och naturälskaren Genis Zapaters hjälteinsats under sin sträcka då han räddade en skadad get och tappade ungefär fem minuter.

- Jag är så stolt över alla otroliga löpare som anslöt till denna utmaning som aldrig någonsin provats på förut. Det fanns så många fina stunder under dagen - från brasilianarens Iazas tårar till Genis som räddade en skadad get, och Jonas Buuds sträcka i hettan på mycket tuffa stigar, säger Laurent Ardito, ASICS Outrun the Sun tävlingsledare.

- Vi började prata om ASICS Outrun the Sun för 18 månader sedan. Att vara här på plats och se ett lag som klarade sig - och ett som kom bara 33 sekunder efter solnedgången - det är helt otroligt. ASICS Outrun the Sun slår ett slag för trail running och involverar just de människor som utövar den här sporten och det är fantastiskt att få lyssna på deras historier, säger Michael Price, Marketing Director, ASICS Europe.

Fakta:

• ASICS Outrun the Sun är en stafett runt Mont Blanc som skulle klaras av inom de 15 timmar, 41 minuter och 35 sekunder som årets längsta dag hade att erbjuda mellan soluppgång och solnedgång
  • Jonas Buud ingick i Team Ultra-Trail - de fyra delade upp banans krävande 152 km mellan sig, så att de sprang mellan 28 och 43 km var
  • Loppet startade vid soluppgången och avslutas vid solnedgången den 21 juni
  • Bergsterräng i tre länder: Frankrike, Italien och Schweiz
  • 9 600 höjdmeter
  • Temperaturen låg runt 27 grader
  • Loppet gick genom några av Europas vackraste, men samtidigt mest utmanande bergslandskap
  • Notre dame de la Gorge i Courmayeur har en extremt ansträngande stigning på 6 100 meter
  • Den schweiziska dalen Champex Lac har täta skogar, glaciärer och strida forsar