ASICS öppnar ultramodern flaggskeppsbutik i Amsterdam

ASICS nya flaggskeppsbutik i Amsterdam är mer än en detaljhandelsbutik. Butiken erbjuder löpare flera exklusiva tjänster och är den första butiken i Europa som tillhandahåller ASICS Running LAB-koncept till kunder. Denna service, som är utvecklad av ASICS Institute of Sport Science i Kobe i Japan, har tidigare enbart varit tillgänglig för professionella idrottare. Delar av butiken är öppna redan nu, och i mars kommer alla avdelningar att vara öppna för allmänheten. Den olympiska maratonvinnaren Constantina Dita njöt av en exklusiv visning av butiken.

Butikens besökare har kunnat använda ASICS FOOT ID-systemet och handla i butiken sedan december 2010. ASICS Running LAB och Running Club kommer att starta i mars 2011.

Att denna unika butik ligger på Stadthoudersgade – precis vid Vondelparken som är mycket populär bland löpare – är ingen tillfällighet. Förutom att sälja ASICS kompletta löparkollektion och utvalda produkter ur ASICS övriga sortiment, är den 600 kvadratmeter stora butiken utrustad med avancerade biomekaniska och löparanalytiska system. Butiken erbjuder även löpare exklusiva faciliteter såsom ASICS Running LAB, FOOT ID och Running Club.

Running LAB

I det moderna ASICS Running LAB kan löpare få flera olika, utförliga kroppsanalyser som sedan ligger till grund för råd om hur man kan utveckla sin löparförmåga och sitt steg. Dessa analyser innefattar fotens form, benställning, löpteknik, muskelstyrka och uthållighet (aerob förmåga).

FOOT ID

ASICS FOOT ID är ett högteknologiskt system som kombinerar statiska och dynamiska mätningar för att säkerställa att varje kund väljer rätt skor utifrån sin individuella biomekaniska profil.

Running Club

För att ytterliga stödja löpare finns ASICS Running Club som erbjuder sina medlemmar löparclinics och exklusiva omklädningsrum med skåp, duschar och handduksservice.

Inredningsdesign

Butiken representerar genomgående ASICS filosofi – ”en sund själ i en sund kropp”. Konceptet är helt unikt och shoppingupplevelsen höjs ytterligare genom butikens effektfulla inredning. FOOT ID och Running LAB bildar en tvåvåningsformation i mitten av butiken. Den futuristiska kombinationen av metall och glas binder samman butikens olika delar runt ett teknologiskt hjärta i mitten och speglar märkets kärna.

Alistair Cameron, President och CEO i ASICS Europe B.V, säger:

– ASICS är världsledande när det gäller löpning, och den nya butiken understryker vår position som marknadsledare. Med detta unika koncept har vi möjlighet att föra vidare avancerad teknik från välkända Institute of Sport Science i Kobe till våra kunder i Amsterdam, och ge dem en upplevelse som ytterligare stärker kundernas lojalitet mot företaget. Detta är precis vad ASICS står för: innovation, vetenskap och sann idrott.

Fernando Pina Mulas, Head of Retail på ASICS Europé B.V, säger:

– ASICS flaggskeppsbutik i Amsterdam är mer än en butik. Den service vi erbjuder här, såsom Running LAB och Running Club, är unik. Butiken erbjuder en komplett upplevelse och hjälper oss att bygga en stark relation med våra kunder. Vi tror att framgången för denna butik kommer att leda till att fler ASICS-butiker öppnar i stora europeiska huvudstäder.