Jessica springer 420 kilometer på 10 dagar – avslutar med Paris Marathon

Svenska Jessica Ståhl Norris ställs snart inför en rejäl utmaning. Tillsammans med nio andra medlemmar i ASICS FrontRunner ska hon springa 420 kilometer, motsvarande ungefär ett maraton om dagen, under 10 dagar. De börjar i London den 5 april och springer mot Paris, där de avslutar med att springa Paris Marathon 14 april.

–Jag lockas av äventyret. Och att få dela det med likasinnade som har samma galna passion. När man springer får man se länder, städer och natur man inte skulle kunna uppleva på annat sätt. Och jag älskar att pusha mig både fysiskt och mentalt för att se hur mycket jag klarar! Det här är en perfekt utmaning för att testa just det, säger Jessica.

Till vardags jobbar Jessica som lärare i Båstad och är mamma till tre killar. Dessutom tävlar hon i OCR och ultralöpning. Följ äventyret på Jessicas Instagram och i ASICS FrontRunners sociala kanaler.

Äventyret genomförs som en del av lanseringen av ASICS nya skomodell MetaRide, framtagen för att få löpare att orka springa längre. Utmaningen belyser två aspekter av långdistanslöpning: dels den mentala och fysiska utmaningen, dels den styrka och vänskap som skapas i mötet mellan människor som kämpar tillsammans.

ASICS FrontRunner har tidigare genomfört liknande projekt, nu senast sprang fem kvinnor från kust till kust mellan Oman och Dubai (se hela filmen här), och för två år sedan sprang ett svenskt team från kust till kust i Sverige (hela dokumentären finns här).