KARTLÄGGNING VISAR BEHOVET AV EN STABIL SKO – NU LANSERAR ASICS GEL-KAYANO 26

I samband med lanseringen av GEL-KAYANO 26 presenterar företaget uppgifter från ASICS FOOT ID-system som visar att av de ca 90 000* löpare som deltog i undersökningen var det hela 43 procent som uppvisade pronation i någon grad – ett tillstånd som utan hjälp av en stabiliserande sko kan medföra risk för skador.

– Olika löpare har olika behov, och att veta vilken typ av pronation du själv har är första steget till att hitta rätt sko. Pronationen är en beskrivning av hur löparens fot rullar inåt då den landar. Genom att undersöka hur olika löpares fötter rör sig vid landningen har ASICS kunnat identifiera mönster som kan kopplas till neutrala, överpronerande och supinerande löpsteg. Data från ASICS FOOT ID-systemet gör att vi kan hjälpa löpare att välja rätt sko, särskilt när det gäller pronerare som behöver extra skydd, berättar Kenichi Harano, vd och Senior General Manager på ASICS Institute of Sport Science (ISS).

GEL-KAYANO 26är den senaste versionen av ASICS flaggskeppsmodell – en stabil löparsko som under 26 år har använts av elitidrottare och löpare på alla nivåer. Precis som för ASICS övriga skor går varje GEL-KAYANO-version igenom en intensiv utvecklingsfas och släpps bara på marknaden om tester visar att den nya versionen presterar bättre än sin föregångare. Med GEL-KAYANO 26 fokuserades förbättringsarbetet på att få fram en kraftigare dämpning utan att påverka skons legendariska stabilitet.

Nya och förbättrade funktioner:

1. En uppgraderad design gör löpningen skönare på både korta och långa distanser.
  2. METACLUTCH-teknologi ger skon ett bättre grepp om hälen.

GEL-KAYANO 26 är en av ASICS mest avancerade skomodeller och har försetts med en rad olika funktioner för bästa möjliga stabilitet och komfort:

OVANDEL

• Yttre bakkappa i METACLUTCH
  • Särskilt utformad jacquardmesh

MELLANSULA

• Förbättrad design
  • TWIST GEL-teknologi i framfoten
  • Stödjande DYNAMIC DUOMAX-system
  • FLYTEFOAM-teknologi
  • FLYTEFOAM Propel-teknologi
  • 3 mm PLUS-mellansula**
  • ORTHOLITE-läst
  • GEL-teknologi i hälen

YTTERSULA

• GUIDANCE TRUSSTIC-system
  • GUIDANCE LINE-teknologi
  • Lätt sula i blåst AHAR-gummi
  • Hältapp i AHARPLUS

ALLMÄNT

• I.G.S (Impact Guidance System)

VAD ÄR PRONATION?
Pronation ingår i människokroppens naturliga rörelsemönster. Begreppet beskriver hur hälen rullar inåt för att fördela kraften i stöten då foten landar. Om du vet vilken typ av pronation du har blir det lättare att hitta rätt löparsko för just dina fötter.

• Överpronation – foten landar på hälens utsida innan den (häl eller fot) rullar kraftigt inåt.
  • Neutral pronation – foten landar på hälens utsida innan hälen rullar något inåt.

---------------------------------------------------

*43 procent av ca 90 000 löpare av båda könen som under en femårsperiod undersöktes i ASICS butiker i USA, Japan och Europa.

**Gäller endast dammodellen.