Säsongspremiär för ASICS ambassadören Jonas Buud

ASICS ambassadören och ultralöparen Jonas Buud styr i helgen kosan mot Frankrike och en tidig tävlingspremiär för hans del. Trots att detta blir Buuds första lopp för säsongen rankas han som en av de stora favoriterna – i ett startfält som på förhand ser mycket starkt ut.

Loppet som Jonas kommer att delta i är Trail Glazig som avgörs i Bretagne. Det är ett av de större ultra trail-loppen i Frankrike med nära 2 800 deltagare på startlinjen, och en tävling som kommer att ställa löparna inför tuffa utmaningar i sluttningarna ner mot Atlanten och Engelska kanalen. Loppet avgörs i två etapper varav den första delen (prologen) mäter 18 km (400 meters stigning) och avgörs i mörker. Efter målgången på lördag kväll är det dags att ladda batterierna inför söndagens utmaning på drygt 43 km (1 400 meters stigning). Sammanlagda tider räknas samman för att utse den slutliga segraren.

Det blir en tidig säsongspremiär för Jonas, med tanke på att säsongen kommer att sträcka sig ända in till slutet av oktober med VM på 100 km som avslutning.

– Trots ett fantastiskt 2012 så kändes det riktigt tungt att avsluta säsongen med ett inställt New York Marathon. Efter hemkomsten från USA började jag direkt att titta på tänkbara vårtävlingar för att hålla träningsmotivationen på hög nivå hela vintern. I samband med dessa funderingar kom det en inbjudan från arrangören av Trail Glazig och jag kände att tävlingen passar in i min säsongsplanering på ett optimalt sätt. Jag tycker även att en tidig tävling ger en härlig "skjuts" i vinterträningen som har gått mycket bra hela vintern och Trail Glazig är en viktig del i min förberedelse inför vårens stora mål Comrades Marathon i Sydafrika som avgörs första veckan i juni.

Kort information:

Tidsprogram
Lördag 9/2 kl 19.00 - 18 km natt-etapp
Söndag 10/2 kl 9.00 - 43 km (beräknad målgång 12.30)

Kontakt (på plats i Frankrike)
Peter Fredricson 070-3493199
Jonas Buud 070-374 86 23, 070-328 66 93