Dammfria byggarbetsplatser med två ny dammsugare från Protool

Kapning och spårning av betong med vinkelslipar, och kapning av t ex cementplattor och kakel med kapsystem, är arbetsmoment som lätt genererar mycket damm. Med en helt ny generation av byggdammsugare gör dock Protool det möjligt att få dammfria arbetsmiljöer . De nya dammsugarna som lanseras av Aspelin-Motek AB (Motek) har utvecklats i linje med Protools arbetsmiljö-koncept ”Var rädd om dig, arbeta dammfritt!”. Dammsugarna förenklar dessutom hanteringen av många verktyg genom att Protools systainers (hårdplastväskor) för verktyg och maskiner kan placeras ovanpå dammsugarna och sedan knäppas fast. På så sätt får dammsugarna även en funktion som praktiska transportenheter.

Det är två nya dammsugare från Protool som Motek lanserar och som båda har utvecklats speciellt för de krav som ställs i de tuffa arbetsmiljöer som kännetecknar många byggarbetsplatser. Den ena modellen har beteckningen Protool VCP 260 E-LAC (vikt14,5 kg) med en volymbehållare på26 liter, och den andra modellen heter Protool VCP 480 E-MAC (vikt16,9 kg) och den har en behållare på hela48 liter. De rymliga behållarna gör att båda modellerna klarar hantering av stora volymer damm under längre arbetspass. Det som möjliggjort den stora volymen är Protools konstruktion där all teknik samlats i dammsugarnas övre del. På detta sätt har det blivit möjligt att på ett optimalt sätt utnyttja dammsugarna för uppsamling av stora volymer damm och skräp, och de har också större volymbehållare jämfört med andra modeller på marknaden.

Båda modellerna är utrustade med Protools nya Auto Clean-teknik som automatiskt rengör filtret var 15:e sekund. VCP 260 E-LAC är godkänd för dammklass L med en renhetsgrad på 99 %, och VCP 480 E-MAC för dammklass M med en renhetsgrad på 99,9 %. När det gäller tekniska data är det annars mycket som är gemensamt för båda dammsugarna t ex att effekten är 350 – 1 200 W och den maximala luftmängden 3 900 l/min. Till båda modellerna finns också ett tillbehörsprogram med bl a slangar, filter och filterpåsar.

Förutom att motsvarar höga krav på en bra arbetsmiljö har Protool även utvecklat de nya dammsugarna så att de är praktiska att använda på krävande byggarbetsplatser. Förutom den nämnda möjligheten att knäppa fast systainers och enkelt transportera även många maskiner tillsammans med dammsugarna, är de mycket robusta med låg viktpunkt och har stora hjul som gör de enkla att förflytta även på ojämna underlag.

Bilder och annat pressmaterial finns på www.motek.se under ”Media/Press”. För mer information kontakta:

Fakta om Aspelin-Motek AB och Motek-koncernen

Aspelin-Motek AB (Motek) har sedan 1979 som direktleverantör marknadsfört verktyg och infästnings-produkter till främst bygg- och anläggningsbranschen samt pall- och emballageindustrin i Sverige. Sedan 1986 ägs företaget av koncernen Motek AS i Norge som även har dotterbolag i Danmark och Finland. Koncernen har en årsomsättning på cirka 600 MSEK och drygt 220 medarbetare.

Motek i Sverige marknadsför produkter från Bostitch (spikmaskiner och kompressorer), Protool (elverktyg för byggbranschen), Stanley Fatmax Xtreme (handverktyg), Gjerdesågen (bl a bygg- och montagesågar) samt Moteks egna sortiment med infästningsprodukter. Huvudkontor, centrallager, försäljnings- samt serviceavdelning ligger i Eskilstuna. Motek är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2000 samt miljöcertfierat enligt ISO 14001:2 001.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• dammsugare