Äntligen, nu hörs ABBA från mobilen

För första gången finns nu musiken från tidernas kanske största popgrupp ABBA för mobiltelefonen. Från och med förra veckan kan man köpa cirka 20 av ABBA:s största hits som ringsignaler i Sverige. Ringsignalerna finns tillängliga hos Aspiro på bland annat mobilportalen wap.inpoc.se. Nu har Björn Ulvaeus och Benny Andersson tillsammans med Universal Music släppt rättigheterna till flera av ABBA:s största hits även för mobiltelefonen. Låtarna finns tillgängliga hos Aspiro som ringsignaler i formatet Realtones (original musik) och man kan köpa både de välkända refrängerna och klassiska intron. Björn och Benny har själva varit personligt involverade tillsammans med Universal Music Sverige i urvalet av musiken. – ABBA har alltid varit väldigt noggranna med allt de gör, speciellt när de ska gå in i ett nytt område, vilket också har lett till att resultatet, i allt från inspelningar och konserter till deras DVD:er och musikaler, blivit förstaklassigt. Vi är så glada för att de nu engagerar sig i det nya området musik till mobiltelefoner, säger Mårten Aglander, VD på Universal Music Sweden. Musik som ringsignaler har funnits på marknaden i över fem år, men några ABBA-låtar har man inte kunnat köpa, förrän nu då låtarna finns som Realtones. – Vårt musikutbud har inte känts komplett utan ABBA:s legendariska låtar. Vi tycker att det är så roligt att få lansera ABBA:s musik i vårt breda distributionsnät i Norden. Framgången för ABBA-samplingen Hung Up indikerar onekligen på att ABBA:s musik är populär även som ringsignaler, säger Johan Nordquist, innehållsansvarig Aspiro. Över 150 000 personer i Norden har köpt Madonnas version av Gimme Gimme Gimme - Hung Up (Warner Music) som ringsignal av Aspiro sedan låten släpptes i oktober förra året. Universal Music, som äger rättigheterna till låtinspelningarna, släpper de utvalda ABBA-låtarna som Realtones över hela Europa. I Norden är Aspiro den i särklass största distributören av ringsignaler. För ytterligare information, vänligen kontakta: Ann Charlotte Svensson Informationschef Tel: 0709-91 80 10 e-post: anncharlotte.svensson@aspiro.com Johan Nordquist Innehållsansvarig Tel: 0709-91 80 80 e-post: johan.nordquist@aspiro.com För mer information om Aspiro, besök www.aspiro.com Om Aspiro Aspiro är marknadsledare i Norden inom distribution av mobila innehållstjänster, dvs. underhållning, information och tjänster som gör mobiltelefonen mer personligt anpassad. Aspiro paketerar, marknadsför och säljer tjänsterna till mobilanvändare framför allt mellan 15 och 40 år. Aspiro erbjuder en bred portfölj av mobila tjänster såsom spel, ringsignaler, bakgrundsbilder, filmklipp, fullängdsmusik, nummerupplysning via sms, målservice etc. Försäljningen sker genom partnerskap med mobiloperatörer och mediebolag samt via egna webb- och wapsidor och annonsering i främst tryckta medier under varumärken som Inpoc, Cellus, Mobilehits och Boomi. Aspiro grundades 1998 och aktien handlas på Stockholmsbörsens Attract 40. Bolaget har drygt 130 medarbetare med huvudkontor i Sverige och marknadskontor i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg och är representerade genom egen agent i USA.

• Kontrakt, uppdrag