NVS i Västerås byter 800 radiatorer när Mälarenergi hjälper bostadsrättsförening modernisera värmesystemet

NVS i Västerås har av Mälarenergi fått order på en utförandeentreprenad som bl a innebär att NVS ska byta ut ca 800 radiatorer hos bostadsrättsföreningen Midgård i Västerås. Mälarenergi har av föreningen fått i uppdrag att ansvara för upphandlingen och valet av leverantörer till projektet som kommer att pågå till sommaren 2012.

Bostadsrättsföreningen Midgårds tre fastigheter, med ca 125 lägenheter, ligger i stadsdelen Bjurhovda och de byggdes i slutet av 60-talet. Liksom i många andra bostadshus från denna tid finns det en potential för både energieffektivisering och förbättrat inomhusklimat genom att modernisera befintliga värmesystem. Genom att riva och installera ett nytt system förbättras såväl flöden som verkningsgrad i värmesystemen, och för Mälarenergi är uppdraget från Brf Midgård ett exempel på hur energibolaget breddat sin verksamhet de senaste åren.

- Vi har sett att det finns ett behov från bl a bostadsrättsföreningar att få hjälp med projektering, upphandling och projektledning när det gäller denna typ av entreprenader. Med våra Komfortavtal är vi väldigt nära kunden under lång tid och har möjlighet att kvalitetssäkra våra kunders energianvändning och fastigheternas tekniska installationer, säger Anders Tenggren, chef för AO Energitjänster på Mälarenergi.

Mälarenergi ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor. Komfortavtal är ett exempel på hur Mälarenergi breddat servicen till bl a bostadsrättsföreningar. Genom avtalen garanteras energi- och vattenanvändningen och Mälarenergi tar också ansvar för drift och underhåll av föreningens tekniska installationer.

Anders Karlsson som är filialchef vid NVS i Västerås är övertygad om att det finns många föreningar som skulle vinna mycket på att göra samma modernisering av värmesystemen som Brf Midgård.

- I många även välskötta fastigheter från den här tiden finns det ett behov av att se över och byta ut hela eller delar av värmesystemen, och det är intressant att Mälarenergi tar en aktiv roll för att hjälpa till med denna typ av moderniseringsprojekt. För oss på NVS är detta projekt en extra utmaning då vi måste planera och utföra uppdraget så att det blir minimala störningar för de boende. Arbetet kommer också att utföras under ett par etapper eftersom rivning och byte av värmesystem samt radiatorer inte kan ske under vinterhalvåret.

Anders Karlsson, filialchef, NVS Installation i Västerås, tel: 010-475 27 06, e-post: anders.karlsson@nvs.se

Anders Tenggren, affärsområdeschef för AO Energitjänster, Mälarenergi, tel: 021-39 54 69, mobil: 073-940 54 69, e-post: anders.tenggren@malarenergi.se

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS Installation AB, tel: 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

• Malmö