Fyra fördelar med e-signering inom juristbranschen

Digitaliseringen har förändrat många områden i grunden, och nu står juristerna näst på tur. Juridik är en traditionell bransch som fungerat på i stort sett samma sätt under lång tid, både när det gäller hur man arbetar och hur man tar betalt. Men det finns redan många nya uppstickare under paraplyerna New Law eller Legal Tech som fokuserar på att erbjuda standardiserade tjänster direkt till konsumenterna. Som traditionell juristfirma är det lätt att se digitaliseringen som ett hot mot en fungerande modell, men som med alla stora samhällsförändringar handlar det mer om vilken inställning man har. Det är lätt att dra sig för att ändra på modell som fungerat i många decennier, men om din juristfirma inte hänger med i utvecklingen är det lätt att bli omsprungen av nya aktörer.

Assently har listat fyra fördelar med e-signering:

1. Frigör tid till kvalificerat arbete genom automatisering
Digitalisering innebär stora möjligheter att effektivisera och automatisera tidskrävande processer som tidigare behövt göras manuellt. Eftersom juristarbetet innebär mycket hantering av stora mängder text och information finns det mycket potentiell tid som kan frigöras till mer kvalificerat arbete, som rådgivning inom specialområden.

2. Spara tid och pengar
Digitalisering ger dig möjlighet att erbjuda nya tjänster och paketera om ditt nuvarande erbjudande, samtidigt som du drar ner på kostnader och sparar tid.

3. Digitalisera din avtalshantering
Manuell avtalshantering är ett bra exempel på ett område där det finns mycket att effektivisera. Till exempel kan äktenskapsförord och samboavtal för det mesta utgå från en standardiserad mall, som sedan med hjälp av tjänster för e-signering och e-legitimering kan skrivas under digitalt. Dokumenten behöver aldrig skrivas ut, och parterna kan befinna sig på valfri ort när de signerar. Det blir möjligt att nå nya målgrupper som kanske inte ens hade övervägt att ingå ett formellt avtal tidigare.

4. Det är säkert och minskar miljöpåverkan.
Digitala avtal är enklare att skriva under och hantera, och är även säkrare. Metadata kan knytas till dokumenten för att styrka deras validitet, och alla ändringar kan spåras. Med några få undantag (som avtal för fastighetsöverlåtelse) är e-signering lika giltigt som traditionell signering. Dessutom är det bättre ur hållbarhetssynpunkt, eftersom mycket papper inte behöver skrivas ut.

Vi på Assently hjälper många juristfirmor med att digitalisera och modernisera sin verksamhet. Vill du veta hur vi på bästa sätt kan hjälpa er? Kontakta oss

• Elektroniska affärer, kommunikation

• e-sign