Nyhet -

Assently LiveID löser PTS krav på ökad kundsäkerhet över telefon för teleoperatörer

Post- och telestyrelsen (PTS) har nyligen publicerat en artikel om att säkerheten för validering av identitet hos inringande kunder har varit bristfällig hos teleoperatörer som Telia, Tele2, Hi3G och Telenor.

“Om en obehörig får tillgång till information om kundens abonnemang eller kan göra ändringar i abonnemanget kan det leda till ekonomisk skada, allvarlig personlig kränkning eller till och med fara för liv och hälsa” - Frida Ekengren på PTS avdelning för säker kommunikation.

Teleoperatörerna måste införa tekniska skyddsåt­gärder för att stärka säkerheten för de kunder som ringer in. De nya säkerhetsåtgärderna ska implementeras innan 31 mars 2021.

Assently LiveID löser denna säkerhetsåtgärd genom att på ett enkelt och smidigt sätt använda mobilt BankID för att stärka säkerheten. Man kan använda alla nordiska e-legitimationer som Norskt BankID, NemID eller Finnish Trust Network för att validera identiteten. Tjänsten är enkel att komma igång med och mycket användarvänlig.

“Det är viktigt att kunderna förstår att informationen som operatörerna hanterar om dem också behöver skyddas, och att kundtjänst därför inte kan hjälpa till om kunden inte kan identifieras på ett säkert sätt”.

Kontakta Assently för att veta mer om Live ID.

Assently är en betrodd partner med 10 års erfarenhet av säkra lösningar för att validera identitet online. Assently är certifierade enligt ISO 27001, följer GDPR och vi brukar säga att “säkerhet är en del av vårt DNA”.

• säkerhet
  • e-legitimation