Lovisa föddes i raketfart – var livlös

Pressmeddelande -

INTERNATIONELLA FUNKTIONSHINDERDAGEN 3 DECEMBER 2021: Lovisa föddes livlös - idag lever hon ett liv som andra tack vare personlig assistans

INTERNATIONELLA FUNKTIONSHINDERDAGEN 3 DECEMBER 2021

Lovisa föddes i raketfart i december 2004. Hon var livlös vid födseln och fick en CP-skada till följd av syrebrist. Hon fick även svårbehandlad epilepsi och sövdes med olika mediciner under några veckor för att låta kroppen vila. Vid tiden för födelsen rådde det besöksförbud på neonatalavdelningen som Lovisa hamnade på men hennes mor- och farföräldrar fick ändå komma dit för att träffa henne. Lovisas mamma och pappa förstod inte då varför besök tilläts men har i efterhand konstaterat att sjukhuspersonalen inte visste om Lovisa skulle överleva.

Idag är Lovisa snart 16 år och lever med personlig assistans dygnet runt - vilket möjliggör för henne att leva ett rikt socialt liv på lika villkor som andra.

Vill du se hur hennes liv ser ut idag? Klicka här för att se klippet om Lovisa och låt er inspireras

FAKTA:

Internationella Funktionshinderdagen instiftades av FN 1992

Assistans i Balans släpper på Internationella Funktionshinderdagen 3 december ett klipp om Lovisa, för att påminna om hur viktig den personliga assistansen är.

KONTAKT:

Jessica Molin