Assistansboken.se släpper nya schemaläggningsfunktioner

Idag går Assistansboken.se ut officiellt med nyheten att de släpper nya funktioner till bolagets schemaläggningsmodul. Funktionerna är specialanpassade för personlig assistans och har tagits fram i samarbete med befintliga kunder till bolaget. Arbetet med de nya tekniska lösningarna har pågått sedan i februari 2014. Systemet har nu bland annat grundschema, stöd för ATL och begränsningsperioder.

En av bolagets grundare, Emanuel Nyberg, är mycket nöjd med responsen som de nya funktionerna har fått.

- De nya funktionerna innebär att Assistansboken nu har ett av de absolut kraftfullaste schemaläggningssystemen på marknaden för personlig assistans. Vi har arbetat hårt med att verkligen skapa ett system som är enkelt att använda, och har även tagit stor hänsyn till att bolagen och kommunerna har komplexa organisationer. Utan att ha alltför stor koll på hur de andra aktörerna har strukturerat upp sina system, så vågar jag påstå att Assistansboken i dagsläget har de mest avancerade behörighetssystemet på marknaden. En anordnare kan nu enkelt delegera arbetsuppgifter kring schema ner till nyckelpersoner i en arbetsgrupp, såväl som att man kan reglera så att det endast är tjänstemännen på bolagen som sköter administrationen. Detta insåg vi tidigt var en direkt förutsättning för att kunna möta våra kunders behov, nu kan vi med gott samvete ta emot större anordnare och vara trygga med att vi levererar en tjänst som verkligen underlättar deras vardag.

Under våren 2014 släppte Assistansboken sin schemaläggningsfunktion gratis. De assistansanordnare som i samband med detta började använda Assistansbokens schemaläggningsmodul har varit en stor tillgång i arbetet med att ta fram de nya funktionerna. Framförallt så har efterfrågan på grundschema, stöd för ATL och synkronisering mot lönesystem varit de funktioner som har efterfrågats. Utöver detta så har Assistansboken byggt in stöd för begränsningsperioder för assistenter vilket kom som en glad överraskning för många anordnare.För att finansiera kostnaden för de nya funktionerna så tar Assistansboken 95 kr exkl. moms per arbetsgrupp/månad vilket bolagets befintliga kunder har haft en full förståelse för.

-    Det är något enstaka bolag som fortfarande arbetar med gratisversionen av schemaläggningsmodulen, och för vår del är det helt okej. De flesta anordnare har dock valt att aktivera de nya funktionerna eftersom de är så pass viktiga delar för att anordnarna skall kunna bedriva sin verksamhet. Våra kunder har haft en full förståelse för att vi tar betalt för dessa nya funktioner för att finansiera utvecklingen. Eftersom vi fortfarande ligger ett par 100-lappar under vad övriga aktörer tar för sina schemaläggningsfunktioner så har väl den feedback vi fått varit odelat positiv.

En av de stora utmaningarna Assistansboken hade under 2014 var att ta emot alla förfrågningar från nya anordnare som ville börja använda Assistansbokens schemaläggningsmodul. Under hösten blev trycket för stort på kundsupporten vilket innebar att bolaget tillfälligt pausade all marknadsföring för att säkerhetsställa att befintliga kunder fick den servicenivå bolaget har som ambition att ge sina kunder. Bolaget bad även lite större anordnare återkomma 2015 för att få tid att skapa strukturer och processer för en större volym av användare. Trots detta så aktiverades över 1300 nya medlemmar i systemet enbart under december vilket är det största antalet nya medlemmar för en enskild månad hittills.

- Att tacka nej till potentiella kunder är helt klart ett av de tuffaste besluten som vi har tagit, men vi arbetar långsiktigt och ville inte släppa vår grundvision om att ha en personlig relation till våra kunder. Vi ska vara tillgängliga för enhetschefer, arbetsledare, brukare, anhöriga och assistenter för alla typer av frågor. Det är t.ex inte ovanligt att vi går in och hjälper arbetsledare att lägga scheman eller guidar osäkra assistenter i hur de t.ex e-signerar. Ibland så kanske vi går in och tar ett för stort ansvar men samtidigt är det så fruktansvärt kul med nöjda kunder så det är helt klart värt det. Nu har vi skapat processer för att kunna hantera stora volymer kundsupportärenden och har även implementerat nya kanaler för våra användare att prata med oss. Under december lanserade vi t.ex en chattkanal vilket innebär att vi numera är ännu mer tillgängliga för våra slutanvändare. Det känns jättekul att vara först ut med denna typ av tjänst inom vårt affärsområde. Nu känner vi oss mogna att ta emot riktigt stora kunder med många användare och har dialoger med en del större anordnare som har haft förståelse för att vi har haft ett behov att förberedda oss för att kunna växa, men samtidigt kunna leverera en kvalitativ tjänst med nöjda användare på alla nivåer. 2015 kommer bli ett riktigt häftigt år som vi sett fram emot under hela hösten.

Arbetet med nya funktioner för 2015 har redan påbörjats. Assistansanordnare som är intresserade av att vara med och lämna feedback och synpunkter på detta arbete har nu möjlighet att ingå i en beta-grupp. För mer information kontakta support(@)assistansboken.se med rubriken "Betagrupp för utveckling 2015"

För ytterligare information om produkten och priser för 2015 kontakta info(@)assistansboken.se så återkopplar vi med förslag för demovisning alternativt ett dokument med produktinformation och priser.

• Undersökningar, rapporter

• personlig assistans
  • e-signering
  • försäkringskassan
  • assistansboken
  • grundschema
  • atl
  • lönesynkronisering

Idén till kommunikationsverktyget Assistansboken presenterades av Emanuel Nyberg och Joakim Österlund för första gången för ett antal affärscoacher och rådgivare från Create Business Incubator Mälardalen AB sensommaren 2011. De hade själva arbetat som personliga assistenter sedan 2008 och kände en frustration över att så mycket föll mellan stolarna, att det behövdes en bättre lösning än de dammiga pärmar som oftast används idag.

Under våren 2013 vann Assistansboken Sverige AB pris för årets innovation. Läs mer här

I september 2013 genomförde Botkyrka kommun en direktupphandling av systemet. Idag är Assistansboken ett av de snabbaste växande systemen för personlig assistans. Läs mer här

Under 2014 så gick en av bolagets grundare, Joakim Österlund, till final som en av årets unga företagare. Ett pris som årligen delas ut av organisationen Företagarna. Läs mer här: http://aretsungaforetagare.se/