Personliga assistenter lanserar IT-systemet AssistansBoken

Assistansbokens grundare, Emanuel Nyberg & Joakim Österlund, har arbetat som personliga assistenter sedan hösten 2008. I början av 2009 började de titta på enklare webb baserade verktyg för att underlätta för vikarierande personal att snabbt kunna sätta sig in i dagliga rutiner & arbetsuppgifter för att frigöra tid åt assistansanvändaren & dennes anhöriga. Eftersom de inte hittade något lämpligt alternativ började de titta på möjligheterna att utveckla något eget.

Med finansiellt stöd från Almi Västmanland och Länsstyrelsen har nu ett konsultbolag tillsammans med grundarna utvecklat ett innovativt kommunikations, planerings & uppföljningsverktyg över internet. AssistansBokens grundare har även fått stöd från en inkubator i Västeårs som hjälpt till på olika sätt stödja de personliga assistenterna i uppstarten av bolaget som idag heter Assistansboken Sverige AB.

Socialstyrelsen ställer allt högra krav på aktörer inom LSS att de skall ha ett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete som i praktiken innebär att assistansbolagen i många fall måste skapa nya rutiner när det kommer till dokumentation av sina rutiner för att kunna följa upp och säkerhetsställa kvalitén enligt ledningssystemets riktlinjer. Grundvisionen är att AssistansBoken skall fungera som ett alternativ över internet till den den fysiska pärm för dokumentation många assistansgrupper använder idag. Detta betyder att timningen inte kunde vara bättre för lansering av ett IT-verktyg av detta slag.

Joakim Österlund, delägare och skapare av AssistansBoken

- Om någon hade förklarat för mig för ett par år sedan att jag skulle vara med och ta fram ett IT-verktyg av detta slag hade jag bara skrattat. Dock så har det varit en väldigt rolig process och vi har fått otroligt mycket hjälp från så många personer och organisationer. Det ska bli kul att få visa AssistansBoken för andra personliga assistenter i en färdig version, många vi har pratat med har känt igen sig i vår problemformulering vilket gör det extra kul att leverera en lösning på det.

Kontakter:

Emanuel Nyberg, projektledare/delägare Assistansboken Sverige AB

emanuel.nyberg(@)assistansboken.se    telefon: 0702344822

Joakim Österlund, projektledare/delägare Assistansboken Sverige AB

joakim.osterlund(@)assistansboken.se   telefon: 076-1959500

Lennart Ekholm, Assistansboken Sverige AB´s affärscoach

E-post: lennart(@)startup.se

Gustav Berg, manager på Centigo (Utvecklarna av AssistansBoken)

E-post: gustav.berg(@)centigo.se