Hitta dina rättigheter på FRI2012 i Malmö

Niklas fick sin assistans tillbaka - tack vare Assistansjuristerna

2010 förlorade Niklas Pajuste sin rätt till personlig assistans, trots att hans hjälpbehov inte minskat, snarare tvärtom.

De jurister han kontaktade kunde inte hjälpa honom.

Men när Assistansjuristerna tog hand om ärendet, fick han sina rättigheter tillbaka inom loppet av ett par månader.

Assistansjuristerna är landets första och enda juristbyrån som jobbar enbart med frågor inom personlig assistans. Det var Assistansjuristerna som drev Niklas ärende och hösten 2012 fick han äntligen tillbaka sitt beslut.

- Med tidigare jurister har jag känt att de inte kunde sin sak. Hjälpen kom fort - det är den stora skillnaden. Jag känner mig mer trygg nu, säger Niklas som anlitat Assistansjuristerna.

2010 stod Niklas utan något beslut efter att försäkringskassan och kommunen dragit in hans personliga assistans.

- De indragna besluten hade varit en dödsdom om jag inte hade mina föräldrar. Utan dem hade jag inte kunnat få någon mat, duscha, klä mig eller sköta andra vardagliga sysslor, berättar Niklas.

Spjutspetskompetens inom personig assistans

Assistansjuristerna är en fullservicebyrå som hjälper personer med funktionshinder med ärenden att ansöka och överklaga personlig assistans och assistansersättning. De hjälper även assistansbolag med ansökan om tillstånd från Socialstyrelsen att bedriva personlig assistansverksamhet.

Hitta dina rättigheter

Den 27 september klockan 14:00 föreläser Veronica Hedenmark på FRI2012 i Malmö, i sal B på nedre plan. Veronica ger en övergripande blick över hur juridiken och personer med funktionshinders rättigheter ser ut. Hur gör man för att ansöka om personlig assistans? Går det att överklaga beslut från Försäkringskassan och kommuner?

Fotnot: Assistansjuristerna finns i monter F5 på stadionmässan i Malmö under FRI2012. Välkomna att besöka oss där!

www.assistansjuristerna.se

Kontaktpersoner:

Didrik Viklund, kommunikatör på Assistansjuristerna 073-802 29 29

Veronica Hedenmark, 070-398 29 29

• Juridik

• juridik
  • beslut
  • föreläsning
  • fri2012
  • personlig assistans
  • assistansjuristerna

Assistansjuristerna är en fullservicebyrå och vi hjälper personer med funktionshinder med ärenden att ansöka och överklaga personlig assistans och assistansersättning. Vi deltar vid hembesök och muntliga förhandlingar i domstol och i samband med Försäkringskassans omprövningar. Vi hanterar även ärenden gällande vårdbidrag, bostadsanpassning, samt hjälper assistansbolag med ansökan om tillstånd från Socialstyrelsen att bedriva personlig assistansverksamhet.

Didrik Viklund

Presskontakt Informatör 0738022929