Allt du behöver veta om pollenallergi!

Onsdagen den 6 maj anordnas en webbsänd föreläsning om pollenallergi och sambandet med astma. Pollenexperten Åslög Dahl och överläkaren Victoria Strand medverkar.

Varför blir man allergisk mot pollen? Hur yttrar sig pollenallergi och vilka behandlingar och vaccinationer finns idag att tillgå? Hur påverkas prestationerna i skolan? Vad är sambandet mellan pollenallergi och astma? Detta är några av frågorna som föreläsningen kommer att ta upp.

Åslög Dahl är forskare, botaniker och pollenexpert från Göteborgs universitet. Victoria Strand är överläkare och verksamhetschef på Astma- och Allergimottagningen vid S:t Görans sjukhus i Stockholm.

Ingen föranmälan behövs.

Föreläsningen sänds live via ABF Stockholms Youtube-kanal http://abfstockholm.se/event/2015/05/pollenallergi/

Föreläsningen arrangeras av Astma- och Allergiföreningen i Stockholm tillsammans med Astma- och Allergiförbundet  och i samarbete med ABF Stockholm.

Tid och plats: ABF-huset i Stockholm, Sveavägen 41, kl 18.00.

I Sverige lever cirka 800 000 personer med astma.
Samhällskostnaden för astma är cirka 30 miljarder kronor.
Samhällskostnaden för rinit är cirka 26 miljarder kronor årligen.
Pollen är den absolut vanligaste orsaken till rinit hos både barn och vuxna.

För mer information kontakta:
Niklas Olin, ordförande Astma- och Allergiföreningen i Stockholm, 070-020 94 97.
Eva-Maria Dufva, pressansvarig, 070-588 72 88.

• pollenallergi
  • åslög dahl