Gå direkt till innehåll
Kristina Ljungros, generalsekreterare för Astma- och Allergiförbundet är glad idag.

Astma- och Allergiförbundet jublar över räddade pollenmätningar

Astma- och Allergiförbundet har under många år drivit frågan om att det behövs mer resurser och en nationell samordning av pollenmätningarna. Att systemet är bräckligt blev tydligt vid årsskiftet när mätningarna i norra Sverige lades ned. Idag stod det klart att regeringens budgetproposition innehåller en satsning på 15 miljoner årligen för att säkra pollenmätningarna i hela landet på lång sikt.

– Det är ett mycket välkommet besked. Vi är så glada att regeringen lyssnat på alla de pollenallergiker som dagligen använder prognoserna för att planera sin medicinering och sin vardag. Detta visar att det går att göra skillnad när vi är många som går ihop, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.

Pollenallergi är en folksjukdom. Var tredje svensk är drabbad. Många har stora svårigheter i vardagen under pollensäsongen. Trötthet, försämrad sömn och koncentrationssvårigheter är de vanligaste besvären. Sjukskrivning eller problem att klara skolan är inte ovanligt. 8 av 10 med pollenallergi uppger i en SIFO-undersökning att de använder pollenprognoserna för att bland annat planera sin medicinering. Mätningarna behövs också för forskning om klimat och miljö.

Sedan det stod klart för ett år sedan att pollenmätningarna i hela norra Sverige skulle läggas ner vid årsskiftet har Astma- och Allergiförbundet drivit en intensiv debatt för att rädda mätningarna tillsammans med många engagerade medlemmar, forskare, pollenallergiker och regionpolitiker. Bland annat har förbundet tillsammans med de fyra nordligaste regionerna uppmanat regeringen att agera. I maj överlämnade förbundet ett upprop till regeringen, med över 6000 namnunderskrifter som krävde besked om säkrade pollenprognoser.

– Att regeringen äntligen tar ett nationellt ansvar för att alla oavsett bostadsort ska få tillgång till pollenprognoser är mycket efterlängtat. Att mätningarna säkerställs på längre sikt kan även spara samhällskostnader och leda till minskade sjukskrivningar. Nu ser vi fram emot att detta blir verklighet, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.