Astma- och Allergiförbundet välkomnar rekommendationer för specialkost

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2020 07:00 CET

Barn med matallergi behöver få tillgång till en säker och näringsrik specialkost i förskolan och skolan.

Idag presenterar branschföreningen Kost och Näring nya nationella rekommendationer för specialkost till landets förskolor och skolor. Astma- och Allergiförbundet välkomnar dessa rekommendationer och hoppas att de bidrar till en mer jämlik tillgång till specialkost – över hela landet.

Under senare tid har efterfrågan på olika former av specialkost i förskolan och skolan ökat, något som lett till ökade kostnader för kommuner runt om i landet. I och med de nya rekommendationerna för specialkost står det nu klart att det i första hand är barn och ungdomar med medicinsk grund som ska erbjudas specialkost – och att det medicinska behovet ska styrkas med ett läkarintyg.

Detta är något som är både bra och välkommet, menar Astma- och Allergiförbundet, eftersom elever med matallergi behöver få tillgång till en säker och näringsriktig kost för att må bra och klara skolarbetet.

– Astma- och Allergiförbundet tycker att det är bra att samhället tar tag i frågan om specialkost och att det nu är samma rekommendationer som gäller i hela landet. Det är också rimligt att det behövs en vårdkontakt och att läkarintygen bygger på medicinska behov, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare vid Astma- och Allergiförbundet.

Ett problem som återstår är att det ofta kan ta lång tid för barn och ungdomar att få påbörja en allergiutredning, att få rätt diagnos och till slut ett läkarintyg att lämna till förskolan eller skolan. Det här är bekymmersamt och något som skolor och förskolor behöver ta hänsyn till genom att exempelvis erbjuda eleverna den specialkost de efterfrågar under pågående utredning, anser Astma- och Allergiförbundet.

Dessutom behöver personal som hanterar måltider på skolan ha grundläggande kunskaper om allergi, överkänslighet och intolerans mot mat. Detta uppmanar förbundet alla kommuner att se över.

Här kan du läsa om de nya nationella rekommendationerna.

Vid frågor vänligen kontakta:

Kristina Ljungros, generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet: 070-254 27 75

Rikard Åsgård, intressepolitisk handläggare för matfrågor på Astma- och Allergiförbundet: 072-858 85 57

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare och tryggare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.

Kommentarer (0)

Kommentera