Besöksrekord på Södergården i sommar

Årets bästa svenska vandrarhem 2018, enligt STF:s omröstning, Södergården i Åre har slagit rekord i antal besökare under juni och juli i år.

Astma- och Allergiförbundets medlemsgård Södergården tog hem guldplatsen när Svenska Turistföreningen (STF) korade årets bästa vandrarhem/hotell i kategorin Gästernas val 2018. Denna sommar har  antalet besökande ökat med 108 %.

- Det är roligt att fler och fler upptäcker vilken fin gård detta är, välordnat och genomtänkt i minsta detalj - ett boende för ALLA! Jag tror att det personliga mötet som man får när man kommer är en framgångsfaktor, säger Eva Björklund, platschef Södergården

På Södergården erbjuder Astma- och Allergiförbundet en helt unik möjlighet till trygg semester och rekreation utan att prislappen är högre än annars. Dels är det viktigt i Astma- och Allergiförbundets arbete med att göra samhället mer tillgängligt för de med allergisjukdom, men det är också ett tydligt kvitto på att det finns en efterfrågan på denna typ av anpassat boende för personer med allergisjukdom.

-Både utmärkelsen och vår markanta ökning av antalet besökare är väldigt ärofylld men också viktig i vårt arbete med att göra samhället mer tillgängligt för människor med allergisjukdom, Något vi hoppas att fler boenden vill ta efter.  Vi brukar säga att Södergården är Sveriges mest tillgängliga vandrarhem och det är särskilt roligt att det ligger i just Jämtland, säger Kristina Ljungros, generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.

För frågor kontakta pressekreterare Anna Järphammar telefon 0730 88 66 22

• semester
  • södergården
  • åre
  • årets kudde

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare och tryggare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.

Så här löd motiveringen när Södergården blev årets kudde: "STF Södergården är det enda astma- och allergivänliga boendet i Norden. En plats där alla kan koppla av och slipper oroa sig för sin egen hälsa eller andras. Förutom att gården ligger i en sagolik vacker natur, i klassiska Åre, med närhet till skidåkning och vandring, ser värdinna Eva Björklund till att alla trivs och har det bra. Det känns som att återvända hem till en släkting varje gång man kommer dit!"