Kemikalierna och folkhälsan – en konferens om miljögifter i vardagen

Varje dag är vi omgivna av produkter och material som innehåller skadliga kemikalier. Hur påverkar detta vår hälsa? Astma- och Allergiförbundet och Naturskyddsföreningen arrangerar den 18 december en konferens om miljögifter i vardagen och effekter på hälsa. Namnkunniga forskare och ansvariga politiker medverkar under dagen och ger oss svar på frågan.

-  Vi är glada för att Regeringen i kemikalipropositionen föreslår en skärpning av den förda politiken. Inriktningen mot att skydda barnen från skadliga kemikalier är mycket positiv. Vi instämmer i att EUs regelverk måste skärpas. Det är samtidigt viktigt att de möjligheter som finns för Sverige att gå före utnyttjas. Ekonomiska styrmedel för att begränsa användningen av farliga kemikalier måste utvecklas, säger Ulf Brändström, kanslichef på Astma- och Allergiförbundet.

Många av de produkter, material och varor som finns i vår vardag är tillverkade av, och innehåller, farliga kemikalier. Dessa kemikalier kan över tid spridas från produkterna till miljön och till våra kroppar. Det kan leda till hälsoproblem, särskilt om ett barn utsätts under ett känsligt utvecklingsstadium. Forskare har pekat på effekter som astma och allergier, men även förskjuten pubertet, fetma och cancer, kopplade till miljögifter i helt vanliga vardagsprodukter. Naturskyddsföreningen och Astma- och Allergiförbundet vill genom ett heldagsseminarium visa på problemen och identifiera åtgärder.

Under dagen medverkar Lena Ek, miljöminister, och pratar om en ny kemikaliepolitik. Professor Kai Haakon, Oslo universitet föreläser om sambandet mellan kemikaliexponering och allergiska sjukdomar.

När: 18 december kl 9.00 – 17.00
Var: Fazer restaurang & och konferens, Fleminggatan 18, Stockholm
Moderator: Caroline Klüft.

För mer information kontakta:
Ulf Brändström, kanslichef, 070 - 795 22 86
Marianne Jarl, ombudsman, 076 - 141 88 90, för information om konferensen
Eva-Maria Dufva, pressansvarig, 070 – 588 72 88, föranmälan journalister.