Låt inte matallergi begränsa dig från att upptäcka världen

Med Matallergikortet kan du få en tryggare resa utomlands och minska riskerna för att få i dig sådant du inte tål. Matallergikortet är en smart och praktisk tjänst framtagen av Astma- och Allergiförbundet.

Att äta ute är för många en stor del av upplevelsen med att resa utomlands, men för personer med matallergi kan det ofta förknippas med otrygghet när man inte kan göra sig helt förstådd. Med Astma- och Allergiförbundets smarta tjänst Matallergikortet kan du översätta 193 ingredienser till fler än 30 olika språk, och skriva ut ett personligt matallergikort att ta med på resan.

Matallergikortet är en bra hjälp för dig som inte vill blanda ihop ถัวลิสง med มะพร้าว. Kortet redogör för vad du inte tål och kan enkelt visas upp för exempelvis servitören på restaurangen eller caféet.

– Många människor med matallergi drar sig för att resa, eller undviker det helt, eftersom de känner sig otrygga. Vi hoppas att Matallergikortet ska bidra till att fler med allergi vågar ge sig ut och resa och upptäcka världen, säger Maritha Sedvallson, ordförande för Astma- och Allergiförbundet.

Matallergikortets funktioner:

• Skapa så många kort du vill, både till dig och övriga familjen.
  • Spara kortet som PDF, skicka det via e-post eller skriv ut det.
  • När du skapat ett kort behöver du inte fylla i allergierna igen, du kan enkelt kopiera kortet och byta till ett annat språk för nästa resa.
  • För några av de vanligaste allergierna* kan du välja att ta med en förklarande text om ingrediensen, så som vilka produkter den kan finnas i. Något som underlättar för den som lagar maten.

* De ingredienser som har förklarande text är mjölk, laktos, ägg, gluten, vete, sojabönor, blötdjur, jordnötter, nötter, kött och baljväxter.

Din allergi bär du alltid med dig. Men glöm inte Matallergikortet. Läs mer på www.matallergikortet.se

Vid frågor kontakta pressekreterare Anna Järphammar, telefon 0730 – 88 66 22

Fakta

I Sverige har omkring 20 procent av befolkningen allergi eller överkänslighet mot ett eller flera födoämnen. De födoämnen som oftast ger upphov till allergi eller överkänslighet är mjölk, ägg, baljväxter, jordnötter, nötter, fisk, skaldjur, spannmål, fröer, frukt och grönsaker.

Matallergikortet är gratis för alla medlemmar i Astma- och Allergiförbundet. Är man inte medlem kan man enkelt bli medlem direkt på www.matallergikortet.se och få tillgång till sajten och kortet på en gång. Just nu blir du medlem för endast 100 kr, rabatten gäller fram till 31 augusti.

• Evenemang

Astma- och Allergiförbundet  är en medlemsorganisation som jobbar för friskare och tryggare liv för alla med astma, allergi, eksem eller annan överkänslighet.