Pressinbjudan - Välkommen till en Barnallergidag i Lidköpings Stadsträdgård

Astma- och Allergiföreningen i Lidköping, Skara, Götene och Grästorp bjuder in till en Barnallergidag i Lidköpings Stadsträdgård i samband med Kultur och Porslinsfestivalen söndagen den 24 augusti mellan klockan 14.00 – 18.00.

Under dagen bjuder vi på uppträdande av den grammisvinnande barnpopgruppen Bröderna Lindgren  med gästartister Patrik Arve, Nina Ramsby, Britta Persson och Ebbot Lundberg.

Övriga inslag är Helens Dansskola, gycklarduon Knaster och Knas, musiktävling med Susanne Lind, Frax-skattjakten med Frebaco, fika, information, lekar och överraskningar.

Just nu pågår Barnallergiåret. Astma- och Allergiföreningar i hela landet jobbar under hela 2014 för att höja kunskapen om barns och ungdomars allergier. Syftet med Barnallergiåret är bland annat att förbättra skolmiljön i förskola och skola för alla våra barn och ungdomar. Astma- och Allergiföreningen i Lidköping, Skara, Götene, Grästorp jobbar aktivt med att öka kunskaperna så att attityderna och förståelsen förändras hos omgivningen. Det gör vi genom att öka kunskapen hos andra om hur det är att ha ett osynligt handikapp som astma och allergi.

Den återkommande gratisfestivalen Kultur- och porslinsfestivalen går in på ännu ett år i Lidköping med artister och kulturellt innehåll som de flesta kommer att finna intressant. Festivalen kommer att pågå 21-24 augusti. Tidigare festivaler har visat att den lockar besökare från hela Skaraborgsregionen och området utanför med sina 23 000 besökare i 2013. Festivalen har många kända och okända artister samt andra kulturella inslag, men även porslinet kommer att synas genom en mängd olika aktiviteter på Rörstrandsområdet. Den lokala Astma- och Allergiföreningen i Lidköping, Skara, Götene och Grästorp kommer att finnas med under marknadsdagarna, besök oss gärna på marknaden!

- Vi är mycket tacksamma för stöd och bidrag som vi får från Lidköpings kommun, Sparbanksstiftelsen Lidköping, Astma och Allergiförbundet, Frebaco kvarn, ACO, ABF mfl, utan deras stöd hade vi inte kunnat genomföra Barnallergidagen i Lidköping säger Ann-Sofie Palmhammar, kanslist på Lidköpingsavdelningen.

För mer information kontakta gärna:
Ann-Sofie Palmhammar, Astma- och Allergiföreningen i Lidköping, Skara, Götene, Grästorp,            tel 070-864 22 12 eller 0510-61373.

Eva-Maria Dufva, pressekreterare, Astma- och Allergiförbundet, 070 – 588 72 88.

• barnallergidag lidköping
  • barnallergiåret 2013-14