Rätt material för bättre skolmiljö - hela listan

I år är det Barnallergiår med särskilt fokus på landets största arbetsplats, skolan. Många barn mår dåligt av skolmiljön och mest drabbade blir de som redan har astma och allergi. Inför skolstart har medlemstidningen Allergia listat allergivänliga lösningar när det gäller byggmaterial och inredningar i skolan.

En återkommande fråga är om det är lämpligt med heltäckningsmattor i skolan eller inte. Just i dagarna har Folkhälsomyndigheten i nya Allmänna råd för städning i skola och förskola markerat det olämpliga med att införa heltäckningsmattor. Heltäckningsmattor som ljuddämpare har på senare år fått ett uppsving, men i skolmiljöer är de av flera skäl direkt olämpliga att använda enligt Marie Hult, arkitekt och miljöexpert. I senaste numret av Allergia presenteras lämpliga alternativ som skolan bör satsa på istället.

-  Vi vet av erfarenhet att många frågor uppstår i samband med skolstart när nya barn med astma och allergi ska tas emot. Därför är vi glada att kunna presentera ett helt temanummer av tidningen Allergia som handlar om allergi i skolan och hur skolorna kan arbeta allergiförbyggande, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Det står illa till med Sveriges skolor. Endast 40 procent av alla skolor och förskolor har godkänd ventilation. Det mår ingen som vistas i skolans lokaler bra av. Astmasymtom, hosta, ständigt rinnande näsa och kliande ögon, eksem, huvudvärk och trötthet är exempel på besvär som den dåliga innemiljön kan ge.

I en vanlig skolklass finns i genomsnitt nio barn med allergi. Astma bland barn har ökat oroväckande med 50 procent mellan 2003 och 2011.

För mer information, kontakta gärna:
Maritha Sedvallson, förbundsordförande, 070 - 661 54 75
Marie-Louise Luther, ombudsman, 070 - 020 94 98
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, 070 - 588 72 88.

• akustikmaterial
  • väggar i våtrum