Regeringen satsar 1,3 miljoner på pollenmätningar

Regeringen har igår beslutat att satsa 1,3 miljoner på pollenmätningar. En fråga som Astma- och Allergiförbundet jobbat intensivt för under flera år. Ett mycket glädjande besked för alla landets pollenallergiker.

Pollenprognoser är ett utmärkt hjälpmedel för allergiker. Tack vare att det finns pollenstationer över hela landet kan information om pollenhalter samlas in och tolkas, bland annat på palynologiska laboratoriet vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

För den som är pollenallergisk är pollenprognoser till stor hjälp. Med hjälp av dessa får den som är allergisk mot pollen vägledning för att kunna planera medicinering och uteaktiviteter på ett bra sätt.

-  Oerhört glädjande! Vi är glada att regeringen har lyssnat på oss. Det här gynnar alla som är pollenallergiska, säger Ingalill Bjöörn, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

I Sverige är ca 25 procent av befolkningen allergiska mot pollen. De vanligaste allergiframkallande pollensorterna kommer från lövträd, främst björk, al och hassel samt gräs och gråbo.

Astma- och Allergiförbundets sajt alltompollen hittar du mer information om pollenallergi, och vad du själv kan göra under pollensäsongen för att underlätta.

För mer information kontakta:

Ingalill Bjöörn, förbundsordförande, 070 – 604 46 99
Marianne Jarl, ombudsman, 076 – 141 88 90
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, 070 – 588 72 88.

• pollenprognoser
  • pollen