Södergården i Åre blev årets bästa vandrarhem

Årets bästa svenska vandrarhem är enligt STF:s omröstning Södergården i Åre. Astma- och Allergiförbundets medlemsgård Södergården tog hem guldplatsen när Svenska Turistföreningen (STF) korade årets bästa vandrarhem/hotell i kategorin Gästernas val. Priset delas ut till det boende som fått flest gäströster.

STF har drygt 250 boenden runt om i landet och varje år delar de ut pris till årets bästa vandrarhem/hotell. Vi har profilerat vår anläggning som ett unikt astma- och allergivänligt boende.

- Utmärkelsen är väldigt ärofylld att få men också viktig i vårt generella arbete med att göra samhället mer tillgängligt för de med allergisjukdom. Den är en viktig indikation på att det finns en efterfrågan på denna typ att anpassat boende. Vi brukar säga att Södergården är Sveriges mest tillgängliga vandrarhem, säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande Astma- och Allergiförbundet.

Så här lyder motiveringen: "STF Södergården är det enda astma- och allergivänliga boendet i Norden. En plats där alla kan koppla av och slipper oroa sig för sin egen hälsa eller andras. Förutom att gården ligger i en sagolik vacker natur, i klassiska Åre, med närhet till skidåkning och vandring, ser värdinna Eva Björklund till att alla trivs och har det bra. Det känns som att återvända hem till en släkting varje gång man kommer dit!"

Vi hoppas utmärkelsen leder till att fler anpassar sina anläggningar
Många hotell och anläggningar är i dag anpassade efter olika behov och funktionsnedsättningar, men en anpassning till de med allergisjukdom saknas ofta. Detta gör att en resa som ska vara något glädjefullt istället blir ett orosmoment som gör att många väljer bort att resa på semester. På Södergården erbjuder Astma- och Allergiförbundet en helt unik möjlighet till trygg semester och rekreation utan att prislappen är högre än annars.

Med uppmärksamheten kring STF:s utmärkelse hoppas vi att fler intressenter inom t.ex. hotell, vandrarhem och nöjesparker förstår vikten av att anpassa sina anläggningar även för dem med allergisjukdom. Ökad tillgänglighet – win win för alla!

För uttalanden från Astma- och Allergiförbundet kontakta förbundsordförande
Maritha Sedvallson, telefon 070 66 154 75

För pressfrågor kontakta pressekreterare Anna Järphammar, telefon 0730 88 66 22, alt. mail: anna.jarphammar@astmaoallergiforbundet.se