Stor risk för mjölkallergiker - - Calippo Shots isglass innehåller mjölkprotein

Redan förra veckan gick Astma- och Allergiförbundet ut med en varning på www.matnyttig.se , och i sociala medier angående GB Glaces Calippo Shots isglass som innehåller mjölkprotein.

Att föräldrar och barn som är drabbade av mjölkproteinallergi har under 22 år lärt sig att Calippo kan man äta eftersom den inte innehåller mjölk struntar man i på GB Glace. GB Glace ägs av det internationella företaget Unilever och man förväntar sig att ett företag av den storleksordningen har rutiner att bättre hantera allergifrågor.

Svårt att läsa för äldre och för barn
I innehållsförteckningen står det visserligen att produkten innehåller mjölkprotein. Men denna är skriven med minimala bokstäver, texten är svart och bakgrunden grön, en kombination som gör den lilla texten att bli ännu svårare att tyda. Dessutom är pappret glittrigt så man har ännu svårare att läsa texten.

Lätt att göra fel
Det är inte så svårt att föreställa sig situationen där ett mjölkallergiskt barn i god tro äter en Calippo, det har man ju alltid kunnat göra. Eller att man till barnkalaset med allergiska barn köper Calippo, för den innehåller ju inte mjölk. Men detta är inte bara hypotes, utan ett barn har redan drabbats av en allergisk chock efter att ha ätit en Calippo Shots.

Helena fick åka till akuten
Helene Holm berättar att hennes 16-åriga dotter som är kraftigt mjölkprotein allergisk och det sväller igen i halsen på henne om hon får i sig även små mängder mjölkprotein, vilket resulterar i att hon behöver akut sjukhusvård.

Helene berättar vidare att eftersom dottern hade tidigare ätit Calippo pop up glass utan problem, trodde hon att även denna isglass skulle fungera. Hon läste på förpackningen, men under namnet på glassen stod det inom parantes att glassen innehåller socker och sötningsmedel men ingenting om att den innehåller mjölk.

Helenes dotter köpte glassen och hann äta upp halva innan hon kände att det började klia samt svälla upp i halsen. Hon gick genast hem och väl framme hade det även börjat svälla upp i ansiktet. Hemma fick hon en adrenalinspruta och sedan åkte de direkt till akutmottagningen och där fick hon adrenalin två gånger samt en dos kortison.

Helene Holm var i kontakt med GB Glaces kundtjänst, men upplevde hon att hon inte fick någon respons från dem och att de inte var samarbetsvilliga. Hon berättar att hon fick känslan av att det tyckte att hon var en morsa som överreagerade. Nu var det kanske en ovan person i kundtjänsten, vad vet vi, men man brister i rutiner även här.

Inget juridiskt fel
När vi från media ringer upp informationschefen, så blir det ett helt annat bemötande. Men i grunden hävdar man ju ändå att ansvaret ligger hos konsumenten och dess föräldrar om man är ett barn. Och visst rent juridiskt så är det rätt. Men här handlar det om en produkt som riktar sig till barn och som innehåller en allergen som kan ge livshotande reaktion på den som drabbas.

Man berättar från GB Glace att Calippo shots är en mycket populär glass, över 60 000 personer hade röstat på att den skulle finnas med i sortimentet. Vidare får vi veta att man har försökt att framställa produkten utan mjölkprotein, men inte lycktas få rätt konsistens. Så man har insett att det vore bättre om produkten inte innehöll mjölkprotein, men ändå missar man att klart och tydligt informera om att den här nya Calippo innehåller mjölkprotein.

Glasskartorna skall få tydligare märkning

Som resultat av Helen tog upp frågan med Astma- och Allergiförbundet och våra kontakter med företaget kommer man nu från GB Glace sida att vidta åtgärder för att informera konsumenterna tydligare om att produkten innehåller mjölkprotein. På glasskartorna, där alla glassarna finns med, kommer man att sätta upp klisterlappar som informerar om detta. Vi välkomnar detta och hoppas att den här informationen även läggs ut på hemsidan omgående och att GB går ut på sin facebook sida och talar om för sina över 85 000 fans att mjölkallergikerna skall se upp för Calippo Shots.

Text: Mertz Laakso, skribent i www.matnyttig.se, Astma- och Allergiförbundets webbtidning om mat och allergi.