Trend med rökfria flerbostadshus

På söndag den 31 maj är det WHO:s tobaksfria dag. Andelen fastighetsägare som inför rökfria flerbostadshus ökar - från 21 fastighetsägare 2012 till 34 fastighetsägare 2013, enligt Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

Astma- och Allergiförbundet välkomnar fler rökfria fastigheter. Det är ett viktigt steg på vägen mot ett rökfritt Sverige. 2014 utsattes sex procent av befolkningen för passiv rökning i hemmet enligt Folkhälsomyndigheten, men för unga var det närmare en tredjedel.

- Om fler fastighetsägare inför rökfritt i hela eller delar av sina fastigheter innebär det ökat skydd för människor att slippa utsättas för grannars rök, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet. Det är ett viktigt steg på vägen till ett rökfritt Sverige 2025 som vi hoppas att regering och riksdag snart beslutar om.

Under våren meddelade två stora hyresvärdar i Göteborg, Familjebostäder och Bostads AB Poseidon att all deras nyproduktion av hyresrätter framöver ska vara rökfri.

- Det ligger helt i tiden att man inte får röka. Det gäller ju till exempel restauranger och det är på gång när det gäller allmänna platser. Rökförbud kommer mer och mer, säger Göran Leander, chef för affärsutveckling och kommunikation på Poseidon säger till Sveriges Radio.

Karlstads Bostads AB:s 96 nya studentbostäder på Kronoparken och de 44 precis inflyttningsklara lägenheterna på Rud är alla rökfria. Någon enhetlig policy har dock KBAB ännu inte beslutat om.

Tanja Greter, hyresegäst i Göteborg, är nöjd med sitt boende i ett rökfritt hyreshus.
- För mig som har astma och allergi är det viktigt att bo i ett hus som är rökfritt och där luften är så ren som möjligt för att jag ska klara av min vardag på ett bra sätt, säger Tanja Greter, hyresgäst i allergihuset Sundbo i Göteborg. Det innebär stor skillnad för hälsan och livskvaliteten att slippa utsättas för tobaksrök och andra irriterande och allergiframkallande ämnen.

Bakgrundsfakta
Trenden med rökfria hyreshus är global. Sedan rökfria miljöer blivit uppskattade självklarheter på arbetsplatser, i offentliga miljöer, i serveringar, på tåg och flyg vill allt fler slippa tobaksrök även i den privata sfären. Mest påtaglig är trenden i USA och Kanada. Att kunna bo utan att störas av andras tobaksrök får inte förbli en lyx för folk som har råd att köpa villor, konstaterar den ledande kanadensiska sajten på temat rökfria bostäder, Smoke-Free Housing, Canada. I Sverige är det precis som i Nordamerika främst kommunala bostadsbolag som infört rökfria fastigheter, oftast i nyproducerade flerbostadshus.

I en undersökning bland Astma- och Allergiförbundets medlemmar 2012 uppgav hälften att de blev sjuka och fick symtom när de utsattes för passiv rökning. Fyra av tio uppgav problem med grannars rökning på balkonger i flerbostadshus. Rökning på balkonger ett av de vanligaste klagomålen till Hyresgästföreningen, säger Ingemar Fornemo, jurist på Hyresgästföreningen i Karlstad till P4 Värmland.

Mer information om World No Tobacco Day.

För mer information, kontakta gärna:

Maritha Sedvallson, förbundsordförande, tel 070 - 661 54 75
Marie-Louise Luther, ombudsman, tel 070 - 020 94 98
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, Astma- och Allergiförbundet, tel 070- 588 72 88.

• world no tobacco day
  • tobaksfria dagen 2015