Veganmärkt glass eller godis- en risk för allergiker

På senare år har allt fler livsmedel fått olika typer av veganmärkningar. Det är positivt för personer som är allergiska mot ägg, mjölk, fisk och skaldjur genom att de kan äta fler produkter och att flera produkter finns på marknaden. Nu vill dock Astma- och Allergiförbundet uppmärksamma personer med allergier om att veganmärkta produkter kan innehålla spår av livsmedel från djurriket. Veganmärkningarna är en falsk trygghet då de saknar en garanti för att produkterna inte innehåller spår av ägg, mjölk, fisk eller skaldjur.

–Vi kan se allt fler olika veganmärkningar på marknaden, men det finns ingen kontroll att produkterna verkligen är helt veganska. Flera medlemmar i Astma- och Allergiförbundet har rapporterat att de har fått allvarliga allergiska reaktioner efter att de ätit veganmärkta matprodukter. Det är oroande, säger Sofia Knàz, legitimerad dietist och matpolitiskt sakkunnig på Astma- och Allergiförbundet.

Tidigare i sommar kommenterade Livsmedelsverket att veganmärkta livsmedel inte garanterar att maten är helt fri från ägg, mjölk, fisk eller skaldjur. Livsmedelsverket skriver att det är viktigt att skilja på ’fri från’-märkningen och märkningen ’vegansk.’ ’Fri från’ innebär enligt Livsmedelsverket att livsmedlet inte får ha kommit i kontakt med det allergen som det uppges vara fritt från.

1 av 5 personer i Sverige lever idag med matallergier och de blir allt fler. 2019 intervjuade Astma- och Allergiförbundet 1000 föräldrar med matallergiska barn. Då lyftes det fram olika behov och utmaningar som följer av att leva med matallergi i familjen. 8 av 10 föräldrar upplevde att det saknas kunskap om matallergier på restauranger och caféer och 7 av 10 föräldrar svarar att mjölk är den vanligaste allergenen som deras barn har reagerat på.

– Det är positivt att allt fler människor ges möjlighet att aktivt välja veganmärkt mat. Det är bra för klimatet men samtidigt måste man kunna lita på märkningen. Ingen person med svår mjölkallergi ska riskera att bli allvarligt sjuk av en veganmärkt kexchoklad. För personer med allergier måste märkningen vara en trygg garanti och veganmärkningar måste hålla vad de lovar, säger Kristina Ljungros generalsekreterare Astma- och Allergiförbundet.