Åstol runt förorsakade 1 grundstötning

Åstol runt avgjordes på land "Åstol Runt avgjordes på lördagen och vinnarna blev Anton Bengtsson från Höviksnäs som representerade Stenungsundslöparna och Sofie Dovrén från Mölndal som tävlade för Triathlon Väst. Anton simmade ett varv runt Åstol och sprang sedan tre varv på fantastiska 55 minuter och 29 sekunder. Sofie gjorde det samma på 1:02:30.

Vinnartiden på 55 minuter Anton Bengtsson var en utav förhandsfavoriterna med sitt erkänt snabba löpsteg som han tränat till sig med Stenungsundslöparna. Efter simningen låg Anton på en fjärde plats. Nästan tre minuter efter Martin Bergman från S77 Stenungsund, som trotsade de salta vågorna och kämpade sig runt strömmarna på 26:55, en mycket fin tid. Anton behövde dock inte mer än ett par kilometer innan han hade sprungit ikapp – och om. Löpmässigt var Anton överlägsen och hela två minuter snabbare än den näst snabbaste löparen, Johan Södersten från Järfälla. Många utav Sofies klubbkamrater i Triathlon väst tog bra placeringar. Ulf Hansen sprang in som tvåa i herrklassen, och fjolårstvåan Tomas Nelsén kom in på en sjätteplats.

Janne Josefsson ”granskade kritiskt” tävlingen och utövarna I lördagens strålande väder kunde Åstol visa upp sig från sin bästa sida. Hamnen var fylld till bredden med glad publik som informerades under tävlingens gång utav Janne Josefsson som dagen till ära agerade speaker tillsammans med ”Åstolekändisen” Mattias Ivarsson.

Publikrekord gjorde att färjan fick neka passagerare Tävlingen lockade i år så mycket publik att färjepersonalen på Hakefjord tvingades neka passagerare på två turer från Rönnängs Brygga och en tur från Åstol. Att spendera en liten extra stund på Åstol var dock inga problem för några besökande denna roliga och vackra dag. Totalt skattas antalet åskådare till 2500 personer.

2014 års tävling dubbelt så stor Åstol Runt arrangerades i år för andra gången och trots att den till början lilla tävlingen håller på att växa till någonting större, så bidrar Åstols unika atmosfär och vackra miljöer till att bibehålla en gemytlig och intim upplevelse som är svårslagen för såväl deltagare som publik. " säger Tobias Hartzell och Johan Myrberg, två av eldsjälarna bakom tävlingen.

Jag hade hoppats på mer höga vågor: sade Ulf Hansson som tog andra plats i loppet. Vågorna var mindre än normal och gjorde det lättare för utövarna.

"Mycket jobbigare än Göteborgs Varvet" : tyckte en trött Emil Bang.

Säkerheten är A och O Med 120 simmare i öppet hav med vågor och stark ström var säkerheten det centrala” säger ordförande av Åstols IS, Peter Myrberg. Ett stort antal följebåtar var placerade runt banan. Sjöräddningen var på plats med två båtar och två vattenjet. ”Alla deltagare var i år tvungna att ha våtdräkt”. “Detta håller en deltagare flytande om något skulle hända och räddningspersonal kan hinna fram i tid” säger Peter.

Gymping kläder ger fler grundstötningar än gummi  ”Vid lördagens brygg gympa i hamninloppet gick tre båtar på grund och vi hade väntat ännu flera vid dagen tävling” säger aktivitets ansvarig Lena Göthe, Åstol IS. ”Med facit i hand och en grundstötning är det helt klart att skeppare påverkas mer av utövare i gympingkläder än i gummi” fortsätter Lena. ”Vi låg an till rekord månad i juli med avseende på grundstötningar men Åstol Runt förorsakade under förväntan” säger Leif Edlund på Åstols Rökeri som för statistik över grundstötningar sedan långt tillbaka. I rekord året 2009 hittade hela 56 båtar grundet under juli månad”.

Åstol runt är mer än en tävling Det är ett totalt event som engagerar hela samhället. "Åstol runt är viktig för ön utifrån många aspekter. Vi bygger på den goda och gemensamma samarbetsviljan och engagemanget som finns hos alla boende på Åstol, såväl åretrunt som fritidsboende. Men det är också ett av flera aktiviteter vi genomför för att utveckla Åstol och göra ön än mer attraktivt som åretrunt-, fritids boende, för tillfälliga besök och näringslivet. Åstol har en oerhört stor potential och går mot en spännande och positiv framtid" säger Peter Myrberg, ordförande Åstols IS. "Kafét slog omsättningsrekord och det gäller med säkerhet övriga verksamheter" Och avslutar med att säga: ”att man får till ett event som detta visar att allt är möjligt om man samarbetar”.

Sveriges första Swimrun för barn, Lilla Åstol Runt, arrangerades samma dag ”Detta var Sveriges första Swimrun för barn” säger Peter Myrberg ordförande i Åstol IS som är arrangör för båda tävlingarna. Barnen började i parken och sprang till barnbadet där man simmade ett par varv för att till

slut gå i mål vid färjeläget” Ca 60 barn deltog” fortsätter Peter. ”Det var ålders gruppen 4 till 12 år som fick prova på i år”. ”Detta är en del i Åstols IS satsning för att skapa ett aktivt och attraktivt samhälle” säger Myrberg. Brygg gympan, Yoga, Kajakpaddling, Boule, volleyboll i parken, och segling är några av sommarens aktiviteter. Starten gick klockan 10 från parken.

Aquathlon är en kamp mot vattnet ”Aquathlon är en idrott, en multisport, där varje tävling innehåller både minst ett simningsmoment och minst ett löpningsmoment. Aquathlon liknar triathlon, men saknar cyklingsmomentet. Aquathlon-tävling består av simning och löpning”, förklarar Johan Myrberg och fortsätter med att ”Ordet aquathlon kommer från latinska aqua som betyder vatten och från grekiska athlon* (eller athon) som betyder tävling eller kamp. Aquathlon, Åstol Runt, är alltså en tävling i vattnet”.