AstraZeneca investerar 200 miljoner USD i en ny produktionsanläggning i Kina

AstraZeneca investerar 200 MUSD i en ny produktionsanläggning i China Medical City (CMC), Taizhou,  Jiangsu-provinsen. Den nya anläggningen som är AstraZenecas största investering någonsin i en enskild produktionsanläggning globalt, kommer att producera läkemedel i både intravenös och oral fast form för AstraZenecas växande verksamhet i Kina. Anläggningen är planerad att stå klar i slutet av 2013.

Den nya anläggningen gör det möjligt för AstraZeneca att möta den växande efterfrågan på sina produkter i Kina och samtidigt utöka tillgängligheten för människor i städer och på landsbygden som traditionellt har haft begränsad tillgång till etablerade läkemedel.

Mark Mallon, VD, AstraZeneca Kina, säger: "AstraZeneca har etablerat sig starkt i Kina under många år, och denna investering på 200 miljoner USD förstärker detta ytterligare. Den nya produktionsanläggningen kompletterar våra satsningar på att förse kinesiska patienter med lokalt producerade läkemedel. Vi kommer att kunna nå en större del av de uppskattningsvis 900 miljoner människor i städer och på landsbygden som har haft sämre tillgång till läkemedel av hög kvalitet."

Sedan AstraZeneca etablerade verksamhet i Kina 1993 har företaget snabbt blivit ett av de ledande bioläkemedelsföretagen i landet, med en omsättning på mer än 1 miljard USD under 2010. Den nya anläggningen i CMC förstärker AstraZenecas långsiktiga engagemang i landet och kan bidra till den kinesiska ekonomin.

AstraZenecas direktinvesteringar i lokala resurser för att kunna leverera innovativa läkemedel till kinesiska patienter samt hälso-och sjukvårdstjänster till läkare innefattar:
• en toppmodern tillverknings- och förpackningsanläggning i Wuxi, Jiangsu-provinsen;
• AstraZeneca Innovation Centre Kina (ICC) – ett ledande center för translatorisk forskning med inriktning på bl a forskning av biomarkörer inom cancerbehandlingar särskilt relevanta för kinesiska och asiatiska patienter. ICC är ett av AstraZenecas mest avancerade forskningsenheter utanför Storbritannien, Sverige och USA;
• en etablerad försäljnings- och marknadsföringsverksamhet;
• storskalig kapacitet för klinisk utveckling samt,
• ett omfattande nätverk av samarbeten med ledande akademiska och medicinska institutioner.

Den kinesiska läkemedelsmarknaden ökade från 10 miljarder USD 2004 till 41 miljarder USD 2010 och, enligt IMS förväntas den öka till över 100 miljarder USD till 2015, drivet av statliga investeringar för förbättrad infrastruktur inom hälsovården och expanderande försäkringsskydd.

Bakgrund:

Om China Medical City (CMC)
China Medical City, CMC (även känd som Taizhou Medical Hi-Tech Zone) ligger i Taizhou City, Jiangsu provinsen i östra Kina. CMC integrerar FoU, läkemedels- och medicinteknisk tillverkning, utställningar och handel, sjukvårdstjänster, avancerad utbildning samt andra stödfunktioner och anläggningar. CMC sanktioneras och sponsras av ministeriet för vetenskap och teknik vid hälsoministeriet, den statliga Food and Drug Administration (SFDA), statsförvaltningen i traditionell kinesisk medicin och Jiangsus lokala regering. CMC anses vara det enda området på nationell nivå inom högteknologisk utveckling med fokus uteslutande på det biomedicinska området. CMC har forskningssamarbeten med ledande läkemedelsföretag och universitet, både inom landet och utomlands.

Om AstraZeneca i Kina
AstraZeneca är ett av de ledande bioläkemedelsföretagen i Kina och tillhandahåller innovativa läkemedel av hög kvalitet inom viktiga sjukdoms- och behandlingsområden som hjärta/kärl, mage/tarm, andningsvägar, neurovetenskap, cancer, inflammation och anestesi.
AstraZenecas omsättning i Kina uppgick till över 1 miljard USD under 2010. Företaget har ca 5000 medarbetare inom tillverkning, försäljning och marknadsföring, klinisk forskning och utveckling av nya produkter vid huvudkontoret i Shanghai och i olika delar av Kina samt Hong Kong. AstraZenecas viktigaste produkter i Kina är bl a Losec, Betaloc, Plendil, Nexium, Crestor, Symbicort och Iressa.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364