Gå direkt till innehåll
I Jul med Astrid Lindgren träffar vi Pippi, Emil, Kajsa Kavat, Nils Karlsson-Pyssling, Tjorven i Vi på Saltkråkan, Räven och Tomten och trägöken Lustig-Gök (högst upp i granen). Foto: Montage/SVT

Jul med Astrid Lindgren – då sänds programmet på julafton

På julafton sänder SVT Jul med Astrid Lindgren, en magisk julberättelse för hela familjen baserad på Astrid Lindgrens stämningsfulla berättelser. Nu är det klart att programmet sänds på julafton kl 9.00 i Julmyset med Malin Olsson och kl 14.00 före Kalle Anka.

– Det känns så roligt att SVT kan bjuda på en sprillans ny jultimme med Astrid Lindgrens mest älskade berättelser. Det kommer sätta julstämningen perfekt för både barnen och oss vuxna! Vi hoppas att Jul med Astrid Lindgren ska kunna bli en ny och härlig jultradition, säger Eva Beckman programdirektör på SVT.

Olof Wretling gör rösten till trägöken Lustig-Gök som tar med oss på en resa genom Astrid Lindgrens magiska berättelser, där vi återförenas med några av vår tids mest älskade karaktärer och platser. Under en timme visar den magiska figuren Lustig-Gök oss olika nyproducerade animerade filmer: Snöbollskriget i Katthult med Emil, Nils Karlsson-Pyssling, Kajsa Kavat hjälper mormor och den prisbelönta Räven och Tomten, varvat med klassiska klipp ur TV-serierna Pippi Långstrump och Vi på Saltkråkan.

– Jag har alltid drömt om att få vara med i en Astrid Lindgren-film. Inspelningen var väldigt rolig och jag hoppas att alla barn och vuxna kommer tycka att jag är en mycket trovärdig gök, säger Olof Wretling.

Handlingen i historien om Lustig-Gök
Julen närmar sig och syskonen Gunnar och Gunilla har legat sjuka i sängen i flera veckor. Men när föräldrarna ger dem en julklapp i förskott, ett gökur, så förändras den tråkiga sjukstugan till ett hissnande äventyr. Det visar sig att i gökuret bor den fantastiska trägöken Lustig-Gök som är full av överraskningar när föräldrarna inte ser Familjen spelas av Cecilia Forss, Vilhelm Blomgren, Cornelia Dahl och Ingmar Grip.

Jul med Astrid Lindgren kommer vara ett återkommande inslag i SVT:s julutbud från och med julen 2023 och förhoppningen är att programmet på sikt ska bli en ny jultradition. Programmet sänds i Julmyset med Malin Olsson på julaftonsmorgonen. I Julmyset blir det massor av julmys med Malin Olsson och hennes familj. De tittar på julfilmer, pysslar, fixar julklappar och gör mysig julfrukost och kanske kommer även Sommarskuggan och busar med dem. I Julmyset visas bland annat det sista avsnittet av julkalendern kl 8.45 och Jul med Astrid Lindgren kl 9.00.

Jul med Astrid Lindgren: 24 december kl 9.00 och 14.00 och kl 02.00 på SVT Play. Programmet finns på SVT Play under 7 dagar.

Jul med Astrid Lindgren är en samproduktion mellan SVT, Astrid Lindgren Aktiebolag och norska Qvisten Animation AS.

För pressmaterial, kontakta SVTs pressavdelning.

Anna Forslund

Presskontakt Communications Manager 0734-444 830

Astrid Lindgren Aktiebolag äger och förvaltar de rättigheter som är associerade med Astrid Lindgren och hennes författarskap.

Vi verkar för att värna hennes verk och föra konstnärskapet vidare till nya generationer.

I grund och botten bygger vår verksamhet på en kärlek till Astrid Lindgren och hennes verk. Den kärleken vill vi sprida till så många barn och vuxna som möjligt i framtiden. Vi vill att utvecklingen ska ske på ett sätt som bevarar originalet och Astrid Lindgrens känsla.

Astrid Lindgren Aktiebolag (The Astrid Lindgren Company)
Östermalmsgatan 87 C, 4 tr