Ny Licensing Manager på Saltkråkan

Ny Licensing Manager på Saltkråkan

Under sommaren har Jessica Eriksson anställts som Licensing Manager på Saltkråkan AB. Det är en nyinrättad tjänst som skapats för att stärka Saltkråkans arbete med produkter relaterade till Astrid Lindgrens verk och karaktärer. Jessica Eriksson har lång erfarenhet av varumärkeslicensiering, bland annat från TV4:s licensavdelning och som nordisk licensagent.

– Det är en ära att få arbeta med den kulturskatt som Astrid Lindgren skapat och att få bidra till att såväl värna den som att sprida den vidare, säger Jessica Eriksson. Jag känner mig väldigt stolt över att få vara en del av Saltkråkan.

Allt fler företag och organisationer vänder sig till Saltkråkan med idéer om produkter. Den internationella licensverksamheten expanderar – Astrid Lindgrens böcker publiceras över hela världen och det finns en stor efterfrågan av licensprodukter.

I takt med att det görs nya filmer och TV-serier av Astrid Lindgrens verk, ökar också antalet licensprogram. Ett exempel är den nya animerade TV-serien som japanska Studio Ghibli gjort på Ronja Rövardotter.

– Jag är väldigt glad att Jessica Eriksson har valt Saltkråkan, säger Tobias Mannheimer, licensieringschef på Saltkråkan AB. Hennes erfarenhet från licensbranschen är ett välkommet tillskott. Jessica Eriksson kompletterar vår avdelning med sin kompetens och sitt nätverk.

– Rekryteringen av Jessica är ett led i Saltkråkans ambition att höja servicegraden och stärka samarbetet med både befintliga och nya licenstagare, säger Olle Nyman, VD på Saltkråkan. Med Jessica Eriksson ombord fortsätter vi arbetet med att säkra att alla licensprodukter lever upp till våra höga krav på kvalitet och trogenhet mot både originalverken och Astrid Lindgrens värderingar.

Saltkråkan äger och förvaltar de rättigheter som är associerade med Astrid Lindgren och hennes författarskap. Företaget verkar för att samtidigt värna hennes verk och föra konstnärskapet vidare till nya generationer.

För mer info:

Olle Nyman, VD, 073-981 44 66, olle.nyman@saltkrakan.se

Cilla Nergårdh, PR- & marknadsansvarig, 070-938 46 52, cilla.nergardh@saltkrakan.se