Pippi på Cirkus

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2019 12:09 CET

En storslagen musikalisk cirkusföreställning baserad på Astrid Lindgrens berättelse – av Tilde Björfors, Maria Blom, Magdalena Åberg och Björn Ulvaeus.

Sångtexter av Björn Ulvaeus till melodier av Sister Luc-Gabrielle, Vasilij Solovjov-Sedoj med flera samt tidigare utgiven instrumentalmusik av Benny Andersson.

Pop House Productions och Astrid Lindgren Aktiebolag firar sommaren 2020 Pippi Långstrumps 75-årsjubileum genom att sätta upp en sprakande, musikalisk cirkusföreställning i samarbete med Cirkus Cirkör – PIPPI PÅ CIRKUS.

Björn Ulvaeus är exekutiv producent och ansvarar för föreställningens sångtexter till tidigare utgiven instrumentalmusik av Benny Andersson med flera. Musiken kommer att framföras live av en flygande cirkusorkester.

För cirkusregi står Cirkus Cirkörs grundare, regissör och konstnärliga ledare Tilde Björfors och vid sin sida har hon Maria Blom, regissör och dramatiker, som ansvarar för föreställningens personregi. Tillsammans med Björn Ulvaeus har Maria Blom och Tilde Björfors skrivit föreställningens manus, som är baserat på Astrid Lindgrens berättelse om när Pippi, Tommy och Annika gick på cirkus och träffade cirkusprinsessan Miss Carmencita, lindanserskan Elvira och världens starkaste man Starke Adolf. Ansvarig för föreställningens scenografi och kostymdesign är Magdalena Åberg.

- Jag hade förmånen att få träffa Astrid ganska många gånger och hennes lugna, trygga utstrålning med ett roat glitter i ögonen gjorde alltid ett djupt intryck på mig. Västervik, där jag är uppvuxen ligger bara 5,5 mil från hennes Vimmerby, så vi är båda smålänningar. Jag minns särskilt hur stolt jag blev en gång när hon sa ”att jag allt var en riktig Emil”. Jag har den djupaste respekt för hennes verk och hoppas att vi kan göra något som hon hade kunnat vara stolt över, säger Björn Ulvaeus, exekutiv producent.

- Tänk att få vara med i publiken när Pippi går på cirkus, det är helt oemotståndligt! Pippi vill ju gärna vara med och leka och inte bara sitta på sin plats så det här kommer bli jättekul. Vi är oerhört glada över den här möjligheten att dela med oss av den starka, självständiga, roliga och modiga Pippi i detta fenomenala sällskap, säger Olle Nyman, VD för Astrid Lindgren Aktiebolag.

- Att få göra cirkus på Cirkus är en dröm som går i uppfyllelse. Äntligen ska manegen få fyllas med cirkuskonster! Att få göra cirkus med Pippi, lekens och fantasins ständiga försvarare och mästarinna i att göra det omöjliga möjligt, känns som ett perfekt sätt att fira Cirkörs 25 år och Pippis 75 år! Just nu är vi mitt uppe i den lustfyllda men utmanande processen där kreatörsteamets olika konstformer möts, stöts och gnuggas mot varandra. Vår ambition är att skapa något nytt tillsammans som ingen av oss hade kunnat tänka ut ensamma på våra kammare. Takhöjden på Cirkus ska nyttjas till fullo, både bildligt och fysiskt! Pippi inspirerar oss att våga vända upp och ner på våra olika perspektiv och vara modigare, säger Tilde Björfors, regissör och konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör.

Premiär och Biljetter:

PIPPI PÅ CIRKUS har premiär på Cirkus fredagen den 26 juni 2020 och spelas hela sommaren. Biljetterna släpps måndagen den 25 november 2019 och säljs via: www.cirkus.se

För intervjuförfrågningar och pressbilder avseende Björn Ulvaeus, vänligen kontakta:

Stephanie G. Bonn, Zap PR

Telefon: 070- 77 56 110

E-mail: stephanie@zap-pr.com

För ytterligare information om Pippi på Cirkus, vänligen kontakta:

Helena Iles, ILES PR

Telefon: 0739- 80 52 51 E-mail: helena@iles.se