Alle man på plats när Astrid Lindgrens Värld öppnar för säsongen

Alle man på plats när Astrid Lindgrens Värld öppnar för säsongen

Under i stort sett alla år sedan starten har Astrid Lindgrens Värld mjukstartat säsongen med ett decimerat antal karaktärer och föreställningar i parken. Men inte i år. I år är det full fart från början.

Redan från den 17 maj kan du träffa Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga, bröderna Lejonhjärta, Madicken, Ronja, Rasmus, Lillebror och Karlsson på taket. Alla är på plats och teaterprogrammet är fullt precis som under tidigare högsäsong.

Även i år bjuds det på en hel del annat nytt i Astrid Lindgrens Värld, bland annat med en ny bokhandel på plats och en helt ny restaurang. I år är det också 60 år sedan den första boken om Emil kom ut och det firas med en ny föreställning i Katthult.

Lika spännande som det är för barnen, lika behagligt ska det vara för de vuxna i familjerna som besöker oss. Därför fortsätter satsningen på boenden och kringservice. Från och med i år har till exempel ett nytt kvarter med 250 bäddar tillkommit i ”Den lilla staden”, det mysiga boendet strax bredvid parken som är byggt i gammal stil inspirerad från de tidiga 1900-talets Vimmerby.

Inne i parken hittar du dessutom Bysalen, den nya restaurangen som öppnar i juni och rymmer upp till 200 personer. Där kommer maten att kunna beställas via en app. Inte riktigt som på Astrid Lindgrens tid, men ett mycket smidigare sätt att få maten till sitt bord.

Smidigare att hitta det man söker har det också blivit för att alla bokälskare.
– Med tanke på att det är böckerna som hela parken kretsar kring är det också kul att kunna öppna dörrarna till den ny butik som rymmer de flesta av Astrid Lindgrens alster, både de man känner till och de lite mindre kända, säger Lena Möller Bexell, marknad och försäljningschef i parken. Emil i Lönneberga som fyller 60 år i år kommer självklart att uppmärksammas lite extra även i bokhandeln, precis som i parken i övrigt.

Hylla den som hyllas bör

Nyheter är alltid roligt, men låt oss också ta tillfället i akt att rikta ljuset lite extra på alla dem som år efter år ser till att ett besök i parken blir ett härligt minne. De som får allt att fungera som det ska.

Du kanske redan visste att Astrid Lindgrens Värld är Sverige största utomhusteater, med en halv miljon besökare årligen.

I ur och skur spelas det varje dag ett 30-tal föreställningar i parkens miljöer. Och ännu fler möten sker mellan barnen och karaktärerna ute i parken. Det har vi våra hundratals skådespelare att tacka för. Ett lika viktigt jobb gör givetvis alla våra fina medarbetare i kiosker, kaféer, restauranger, butiker och boenden. Så när vi säger att alla är på plats innebär det totalt 600 säsongs- och drygt 70 fastanställda.

– Våra medarbetare är de som möjliggör vårt uppdrag; att få våra gäster att känna att ett besök i Astrid Lindgrens Värld är som att vara mitt i Astrid Lindgrens berättelser. Det och att man emellanåt kan fylla på energin med bra mat lagad från grunden eller en god natts sömn i våra boenden, menar Jocke Johansson som är vd för Astrid Lindgrens Värld.

Det är som upplagt för en lång och härlig säsong med gammalt och nytt i en härlig blandning. Precis som det ska vara i Astrid Lindgrens Värld. Välkommen in i sagorna.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens karaktärer i sina riktiga miljöer.