Astrid Lindgrens Värld - Årets temapark 2011

Astrid Lindgrens Värld - Årets temapark 2011

För femte året i rad har Sveriges barnfamiljer röstat fram Astrid Lindgrens Värld till Bästa Temaparken i Norden.

Internetsiten Barnsemester.se arrangerar sedan fem år tillbaka en omröstning bland Sveriges barnfamiljer där de får rösta om bland annat Bästa Temapark. Onsdagen den 15 mars avslutades finalomgången och då hade totalt 70 000 svenska barnfamiljer röstat på sina favoriter. I klassen Bästa Temapark stod Astrid Lindgrens Värld för femte året i följd som vinnare och tog hem segern med bred marginal före Legoland i Danmark.

- Det här är fantastiskt roligt! Det faktum att det är Sveriges barnfamiljer, d.v.s. våra gäster som röstat fram oss till Nordens Bästa Temapark gör att vi blir extra glada över segern. Att vi dessutom vinner för femte året i rad gör saken inte sämre, säger Mikael Ahlerup, stolt vd för Astrid Lindgrens Värld.

- Vi tar det också som en tydlig bekräftelse på att vi är på rätt väg i vårt arbete att närma oss Astrid Lindgrens berättelser där de senaste årens investeringar i nya Villa Villekulla-området och satsningen på lokalproducerad mat tillagad från grunden är viktiga delar. Sommarens stora nyhet, den nya Mattisborgen, är den enskilt största investeringen i parkens historia. Jag är övertygad om att även den kommer att uppskattas av våra besökare och hjälpa oss en bit på den vägen, avslutar Mikael Ahlerup.

För mer information om Astrid Lindgrens Värld gå in på www.alv.se

Vill du se hela resultatlistan så gå in på: www.barnsemester.se

Mikael Ahlerup, Vd
Tfn +46 492-798 00, +46 70-5853646, mikael.ahlerup@alv.se

Nils Magnus Angantyr, marknadschef.
Tfn +46 492 798 03, +46 708-249104, nils-magnus.angantyr@alv.se

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld ska enligt stadgarna stimulera barn till läsande och skrivande. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 450 000 besökare, varav 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti samt september och vissa veckor i oktober och november.  Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 350 medarbetare, varav ett hundratal arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2009 125 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (70%) och Vimmerby kommun (30%).