Astrid Lindgrens Värld bäst igen -

Astrid Lindgrens Värld bäst igen -

Internetsiten Barnens Turistguide.se är, tillsammans med Barnsemester.se, en av de mest besökta inspirationsgivarna för barnfamiljer i Sverige inför deras sommarsemestrar. Här kan också barnfamiljer gå in och rösta på sina favoriter samt dela med sig av sina intryck. Under vintern brukar man genomföra en omröstning om bland annat Bästa Turistattraktion, Bästa Turistbyrå, Bästa Resmål etc bland sina besökare. Vid sammanräkningen av alla rösterna stod det idag klart att Astrid Lindgrens Värld vunnit årets omröstning i klassen Bästa Turistattraktion.

- Otroligt roligt! Att Barnfamiljer i Sverige - våra gäster - röstar fram oss till Nordens Bästa Turistattraktion känns oerhört bra! I den här omröstningen ställs vi mot alla de stora kända parkerna som Liseberg, Gröna Lund, Kolmården, Legoland m.fl. och så röstar barnfamiljerna fram oss som bästa turistattraktion! Det känns verkligen speciellt för oss att komma på första plats i den här omröstningen, säger parkens Vd Mikael Ahlerup.

- Att få vinna båda omröstningarna gjorda av svenska barnfamiljer samma är känns enormt inspirerande. Det styrker oss verkligen i frågan att vi valt rätt väg i vårt utvecklingsarbete, där vi sedan några år hela tiden strävar efter att närma oss Astrid Lindgrens berättelser i alla tänkbara avseende och därmed bli ännu mer, författarinnan Astrid Lindgrens värld. Sommarens stora nyhet - vår nya Villa Villekulla miljö som vi bygger åt Pippi Långstrump - kommer säkert att uppskattas av alla besökare och hjälpa oss en bit på den vägen, fortsätter Mikael Ahlerup.

Astrid Lindgrens Värld vann klassen Bästa Turistattraktion vid omröstningen 2007 medan vi kom tvåa efter Legoland 2008.

För mer information om Astrid Lindgrens Värld gå in på www.alv.se mikael.ahlerup@alv.se nils-magnus.angantyr@alv.se

Mikael Ahlerup, Vd

Tfn +46 492-798 00, +46 70-5853646,

Nils Magnus Angantyr, marknadschef.

Tfn +46 492 798 03, +46 708-249104,

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld ska enligt stadgarna stimulera barn till läsande och skrivande. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 450 000 besökare, varav 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti samt september och vissa veckor i oktober och november. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 340 medarbetare, varav ett hundratal arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2008 116 miljoner kronor. Bolaget är helägt av Vimmerby kommun.