Astrid Lindgrens Värld bäst igen - utvald till Nordens Bästa Turistattraktion 2011

Barnens Turistguide.se tillkännagav idag vinnarna i sin omröstning för Barnens Turistpris 2011 som de genomfört på sin hemsida under vintern. När 53 000 barnfamiljer röstat stod det klart att Astrid Lindgrens Värld var vinnare i klassen Nordens Bästa Turistattraktion.

Internetsiten Barnens Turistguide.se är, tillsammans med Barnsemester.se, en av de mest besökta inspirationsgivarna för barnfamiljer i Sverige inför deras sommarsemestrar. Här kan barnfamiljer gå in dela med sig av sina intryck av besök på olika platser och anläggningar i Norden. Under perioden januari-mars har de också kunnat rösta fram sina favoriter från sommaren som varit.. Man kan då rösta om bland annat Bästa Turistattraktion, Bästa Turistbyrå, Bästa Resmål. Vid sammanräkningen av alla rösterna stod det idag alltså klart att Astrid Lindgrens Värld vunnit årets omröstning i klassen Bästa Turistattraktion. Det är tredje året som Astrid Lindgrens Värld vinner detta priset.

-          Fantastiskt roligt! Att Barnfamiljer i Sverige – våra gäster – röstar fram oss till Nordens Bästa Turistattraktion känns otroligt bra! I den här omröstningen ställs vi mot alla de stora kända parkerna som Liseberg, Kolmården, Mumindalen, Legoland m.fl. Det känns verkligen speciellt för oss att komma på första plats i den här omröstningen, säger parkens Vd Mikael Ahlerup.

-          Att vinna båda omröstningarna gjorda av svenska barnfamiljer samma år känns verkligen inspirerande. Det styrker oss verkligen i frågan att vi valt rätt väg i vårt utvecklingsarbete. De senaste årens satsningar på bl.a. vår nya Villa Villekulla miljö samt vår satsning på att bara servera rejäl småländsk mat lagad från grunden på lokala råvaror har, tillsammans med vårt ständiga utvecklingsarbete, på detta sätt verkligen fått ett kvitto på våra besökares uppskattning. Sommarens stora nyhet – vår nya Ronja Rövardottermiljö – som är vår största enskilda satsning någonsin kommer säkert att uppskattas av alla besökare och hjälpa oss i vår strävan att ännu mer bli just Astrid Lindgrens värld, fortsätter Mikael Ahlerup.

Astrid Lindgrens Värld vann klassen Bästa Turistattraktion vid omröstningen 2007 och 2009.

För mer information om Astrid Lindgrens Värld gå in på www.alv.se
_____________________________________________________________________________________
Mikael Ahlerup, Vd
Tfn +46 492-798 00, +46 70-5853646, mikael.ahlerup@alv.se

Nils Magnus Angantyr, marknadschef.
Tfn +46 492 798 03, +46 708-249104, nils-magnus.angantyr@alv.se

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld ska enligt stadgarna stimulera barn till läsande och skrivande. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 450 000 besökare, varav 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti samt september och vissa veckor i oktober och november.  Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 350 medarbetare, varav ett hundratal arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2010 128 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (70%) och Vimmerby kommun (30%).