Astrid Lindgrens Värld nominerad till två prestigefyllda pris.

Astrid Lindgrens Värld nominerad till två prestigefyllda pris.

För tredje året i rad är Astrid Lindgrens Värld med och tävlar om utmärkelserna Bästa Temapark och Bästa Turistanläggning som internetsiterna Barnsemester.se och Barnensturistguide.se anordnar.

Internetsiten Barnsemester.se arrangerar även i år Stora Barnsemesterpriset och man tävlar inom flera olika kategorier, bland annat Bästa Temapark. Inom denna kategori tävlar Astrid Lindgrens Värld med Legoland i Danmark, Mumindalen i Finland och High Chaparall och flera andra aktörer om den eftertraktade utmärkelsen, totalt är 7 anläggningar i norden nominerade till priset. Astrid Lindgrens Värld har tidigare vunnit denna kategori både 2007 och 2008.

Barnens Turistguide arrangerar sin omröstning sedan 4 år tillbaka och här tävlar man inom Bästa turistbyrå, Bästa region/land, Bästa Turistanläggning, Bästa researrangör, Bästa boende samt Bästa webbreseportal. Astrid Lindgrens Värld är nominerad tillsammans med nio andra anläggningar till Bästa Turistanläggning. År 2007 vann vi denna utmärkelse och 2008 kom vi på andra plats efter Legoland.

- Det är verkligen roligt och stimulerande att bli nominerade till båda finalerna även i år, detta är omröstningar som känns extra viktiga för oss eftersom det är våra gäster som ger sina omdömen om oss och våra kollegor i branschen, säger Astrid Lindgrens Världs vd Mikael Ahlerup. Självklart hoppas vi att vi skall vinna någon av omröstningarna men, redan att vara nominerade känns som en bekräftelse på att det vi gör uppskattas av våra besökare, fortsätter han.

För att läsa mer och delta i omröstningarna kan man besöka www.barnsemester.se och www.barnenstuiristguide.se.

Nils Magnus Angantyr, marknadschef.
Tfn +46 492 798 03, +46 708-249104, nils-magnus.angantyr@alv.se

Mikael Ahlerup, Vd
Tfn +46 492-798 00, +46 70-5853646, mikael.ahlerup@alv.se

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld ska enligt stadgarna stimulera barn till läsande och skrivande. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 450 000 besökare, varav 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti samt september och vissa veckor i oktober och november. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 340 medarbetare, varav ett hundratal arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2007 108 miljoner kronor. Bolaget är helägt av Vimmerby kommun.