Astrid Lindgrens Värld överklagar kammarrättens dom i momstvist till regeringsrätten!

Företaget har i ett antal år mot skatteverk, länsrätt och kammarrätt drivit frågan gällande mervärdesskatten på entrén till teaterparken. Enligt skatteverkets uppfattning berättigar entrén till nyttjandet av flera tjänster och skatteverket anser därför att beskattningsunderlaget skall delas upp efter skälig grund, vilket är orsaken till att företaget idag har en egen blandad moms på entrén. Teaterparken Astrid Lindgrens Världs uppfattning är och har hela tiden varit att entrén är att betrakta som vilken teaterentré som helst och skall därför beskattas med 6 %.

• - Att myndigheterna använder argument som rent konkret innebär att de anser att 50 % av anledningen till att våra besökare kommer till parken där Astrid Lindgrens sagor blir verklighet, skulle vara för möjligheten att gunga, köpa glass, mat eller en tröja är absurt och blir faktiskt direkt löjeväckande när man tar i beaktning att 32 % (ca 130000) av våra besökare kommer från utlandet, säger Mikael Ahlerup Vd för Astrid Lindgrens Värld.

Regeringsrätten har tidigare i en dom från den 10 mars 2003 avgjort frågan om skattesats på entréavgifter till MTV-galan. Detta var ett stort arrangemang där olika musikpris delades ut i olika tävlingsklasser. Prisutdelningen varvades med uppträdanden av olika artister. Regeringsrätten menade att framträdandena var av väsentlig betydelse för evenemangets popularitet och för möjligheten att genomföra arrangemanget. Enligt Regeringsrätten stod det därför klart att det var de musikaliska framträdandena och inte prisutdelningarna som utgjorde tyngdpunkten i evenemanget och som var avgörande för allmänhetens efterfrågan av biljetter.

• - Människor från Sverige och övriga världen kommer till vår teaterpark för att träffa Pippi Långstrump, Emil, Ronja och alla de övriga populära karaktärerna från Astrids böcker, det finns inga som helst skillnader i vår verksamhet och de domskäl regeringsrätten framförde i

fallet med MTV - galan 2003 vilket gör att det vore förvånande om regeringsrätten inte meddelar prövningstillstånd för vårt ärende fortsätter Mikael Ahlerup.

EG-domstolen har i C-349/96, Card Protection Plan (CPP), redogjort för vilka omständigheter som kan medföra att en transaktion i mervärdesskattehänseende ska anses bestå av en enda sammansatt tjänst eller av två eller flera fristående tjänster. EG-domstolen ger riktlinjer för när delningsprincipen respektive en huvudsaklighetsbedömning ska tillämpas, i punkterna 26-31. I bl.a. punkt 30 understryks att det är fråga om en enda tjänst bl.a. i det fall där en eller flera delar ska anses utgöra den huvudsakliga tjänsten, medan en eller flera delar i annat fall ska anses som en eller flera underordnade tjänster som skattemässigt ska behandlas på samma sätt som den huvudsakliga tjänsten. En tjänst ska anses som underordnad en huvudsaklig tjänst när kunderna inte efterfrågar den i sig, utan då den endast är ett medel att på bästa sätt åtnjuta den egentliga tjänst som tjänsteföretaget tillhandahåller.

• - Vår regering kan inte ena dagen säga att man lyssnar på näringslivet och arbetar för att stimulera och förenkla företagandet i syfte att skapa tillväxtsmöjligheter för landets näringsliv. För att nästa dag låta myndigheter arbeta med helt annan inriktning och agenda, där det är fri tolkning i mervärdesskattefrågan. Det är dags att Näringsdepartementet sätter sig in i frågan och aktivt tar ansvar och arbetar för att vi får en konkurrensneutral momssituation i landet. Regeringen blir inte trovärdig om man tycker att det är rimligt att en besökare som ser Pippi Långstrump på en stadsteater ska betala 6 % moms på sin biljett och samma besökare ska betala en högre moms om man ser samma Pippi Långstrump i teaterparken som bär författarinnan Astrid Lindgrens namn, avslutar Mikael Ahlerup.

Presskontakt:

Mikael Ahlerup, VD, mikael.ahlerup@alv.se, 0492-79801 eller 070-5853646

Pressbilder

Nils-Magnus Angantyr, marknadschef, nils-magnus.angantyr@alv.se, 0492-79803 eller 070-824 91 04

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld ska enligt stadgarna vara platsen där sagor blir verklighet samt stimulera barn till läsande och skrivande.

Teaterparken hade 425 000 besökare säsongen 2008, varav 32 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti, samt helger i september. Astrid Lindgrens Värld är idag en av landets största sommarteatrar, företaget har ett drygt hundratal personer som arbetar i teaterverksamheten. Företaget omsatte år 2008 116 miljoner kronor och är helägt av Vimmerby kommun.