Besöksrekord för Höstmarknaden i Astrid Lindgrens Värld

Besöksrekord för Höstmarknaden i Astrid Lindgrens Värld

När höstmarknaden i Astrid Lindgrens Värld i småländska Vimmerby igår stängde portarna hade man räknat in hela 16 069 besökare på 6 dagar vilket är ett nytt besöksrekord för höstmarknaden.

Höst- och Hantverksmarknad i Astrid Lindgrens Värld är numera en riktig småländsk höstmarknad med tyngdpunkten på traditionell mat- och hantverkskultur från trakten, precis som marknaderna var i Småland förr i tiden. Utöver det är marknaden fylld av aktiviteter som besök av Smålands Husarer till häst, Glasblåsare från det närbelägna Glasriket, det auktioneras ut glas från Glasriket, musikunderhållning av Eksjö Hemvärns musikkår, det skulpteras i både is och trä och, sist men inte minst, är Pippi Långstrump, Rasmus på luffen och Emil i Lönneberga med vänner på plats för att leka och skoja med alla barn.

– Inför höstlovet 2009 gjorde vi en tydlig kursändring i upplägget av vår höstmarknad. Vi beslutades oss för att, utöver våra populära sagofigurer och fina utställare, även satsa på att stärka programmet med olika aktiviteter för alla åldrar och på att skapa en härlig höststämning i parken. Vi är väldigt glada att redan andra året i vår nysatsning på höstlovet slå rekord i antalet besökare för marknaden, säger Mikael Ahlerup Vd för den mycket välbesökta sagoparken i Vimmerby.

En sista nyhet bjöds det på under sen eftermiddagen på söndagen då man till tonerna ur Astrid Lindgrens stora musikskatt fyrade av ett stort och spektakulärt musikfyrverkeriet, en uppskattad final på säsongen 2010. Företagsledningen har redan beslutat att utöka sin satsning på höstlovet och 2011 kommer parken att för första gången ha öppet hela höstlovet, dvs. 9 dagar mot årets 6 dagar, företagets målsättning är att Vimmerby och Astrid Lindgrens Världs höstmarknad ska bli en stark destination för höstlovslediga familjer från hela landet.

-  Trenden för hur man firar sitt höstlov är tydlig, man reser mer och mer på lovet, vår målsättning är också tydlig, Astrid Lindgrens Världs ska finnas med högt på listan när skandinaviska familjer planerar sitt höstlov i framtiden , avslutar Mikael Ahlerup

____________________________________________________________________________________

Mikael Ahlerup, vd Astrid Lindgrens Värld AB.
Tfn +46 492-798 00, +46 70–5853646, mikael.ahlerup@alv.se

För pressbilder:
Nils Magnus Angantyr, marknadschef, Astrid Lindgrens Värld AB
Tfn +46 492 798 03, +46 708 249 104, nils-magnus.angantyr@alv.se

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld ska enligt stadgarna stimulera barn till läsande och skrivande. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 450 000 besökare, varav 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti samt september och vissa veckor i oktober och november.  Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 350 medarbetare, varav ett hundratal arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2009 125 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (70%) och Vimmerby kommun (30%).