Höstlovsöppet i Astrid Lindgrens Värld

Även i år öppnar Astrid Lindgrens Värld upp sina grindar för Höstlovsöppet med traditionell småländsk marknad. Hela evenemanget invigs nu på lördagen den 29 oktober med hjälp av Smålands husarer och Vimmerby Musikkår. Parken har sedan öppet varje dag fram till och med söndagen den 6 november.

Höstlovsöppet med hantverksmarknad i Astrid Lindgrens Värld har nu blivit en populär och efterlängtad hösttradition. I fjol kunde man räkna in drygt 33 000 besökare under höstlovsveckan.

Varje dag hittar besökarna, utöver Pippi Långstrump, Emil, Paradis-Oskar och Rasmus och deras vänner, ett drygt 90-tal utställare runtom i parken som visar upp och säljer sina alster. Bland utställarna på den genuina småländska hantverksmarknaden hittar man ett brett utbud av slöjdalster, traditionellt hantverk och smakrika delikatesser. Antalet utställare har ökat med ett tiotal sedan förra året.

Dessutom kommer det att under veckan finnas ett flertal roliga aktiviteter och händelser i parken såsom:

• Kvällsteaterföreställningen ”Bröderna Lejonhjärta – Stridens dag” som flera kvällar, 29 oktober – 1 november, bjuder på en färgsprakande föreställning där publiken får följa med till Nangijala och lägereldarnas och sagornas tid.
  • Glasblåsning, motorsågskonst, fårvallning, bokbytardag, ostystning med mera och själv få prova på att skulptera i is.

- Höstlovsöppet i Astrid Lindgrens Värld har blivit ett populärt och uppskattat utflyktsmål under höstlovet, säger Joacim Johansson, vd för Astrid Lindgrens Värld. På bara fem år har vi fördubblat antalet besökare och vi arbetar mycket med att skapa en genuin och äkta marknadskänsla i parken. I år känns det också väldigt spännande med kvällsteatern i vår nybyggda miljö – Bröderna Lejonhjärta, avslutar Joacim Johansson.

Höstlovsöppet är det som avslutar årets säsong i Astrid Lindgrens Värld.