I Astrid Lindgrens Värld sommaren 2014

I Astrid Lindgrens Värld sommaren 2014

Villa Villekulla finns i verkligheten. Bullerbyn, Mattisborgen och de flesta andra platser som Astrid Lindgren berättade om i sina böcker finns också. De är samlade på ett och samma ställe: i Astrid Lindgrens Värld. Alla som har läst Astrid Lindgrens böcker kan känna igen sig i parkens miljöer och det finns många tillfällen att sugas in i berättelserna.

Astrid Lindgrens Värld ligger bara några hundra meter från Astrid Lindgrens barndomshem, i Vimmerby, Småland, Sverige. En teaterensemble på ungefär 120 personer gör Astrid Lindgrens Värld till en levande teater. Mellan scenföreställningarna är alla som vill välkomna att hälsa på och leka med figurerna i deras egna miljöer: Pippi i Villa Villekulla, Madicken på Junibacken, Emil i Katthult, Ronja i Mattisborgen och Karlsson uppe på taket i Vasastaden.

Sommarens Nyhet – Kvällsteater i Villa Villekulla

Under tre veckor i juli kommer man att kunna få följa med Pippi Långstrump på ett riktigt sjörövaräventyr. Tillsammans med Tommy och Annika kommer de att fara till Söderhavet och Puerto Peluso för att rädda sin pappa undan sjörövare som tagit honom till fånga och hotar ta hans skatt. Ett spännande äventyr med många roliga inslag för hela familjen. Föreställningen spelas veckorna 28, 29 och 30 måndagar till och med torsdagar. Separat entré.

Mätt på rätt sätt.

Astrid Lindgrens Värld är en naturskön park och här finns gott om picknickplatser. Våra gäster är välkomna att ta med egen mat och äta den på plats. De som inte har med sig egen matsäck har många olika restauranger att välja bland, alla med bra, rejäl mat på faten. För att utveckla ett matkoncept som består av närproducerad, näringsrik mat som känns besläktad med både Astrid Lindgrens berättelser och hennes sätt att se på livet har vi etablerat ett samarbete med en av Sveriges bästa kockar, Fredrik Eriksson. Fredrik är krögare på Långbro Värdshus och ordförande för föreningen Årets Kock som varje år delar ut ett pris med samma namn. Innan han blev ordförande var han själv med och tävlade om den prestigefyllda titeln och 1986 vann han den. Han har vunnit många andra priser utöver Årets Kock och har bland annat hedrats med utmärkelser som Kockarnas Kock och Gastronomiska Akademiens guldmedalj. Ett resultat av samarbetet med Fredrik är att vi varken serverar snabbmat eller rätter lagade från halvfabrikat på någon av våra restauranger. Istället lagas allt från grunden och lokala råvaror används så ofta och så mycket det går. Många av recepten är traditionella och på menyn finns flera lokala specialiteter, som till exempel kroppkakor. Naturligtvis är även typiska barnmåltider som köttbullar och pannkakor lagade från grunden i våra kök. Barnen är våra viktigaste gäster och de behöver bra mat i sina magar för att orka leka.

Så förvaltar vi arvet efter Astrid Lindgren.

Astrid Lindgren lämnade efter sig en skatt i form av berättelser och karaktärer. I Astrid Lindgrens Värld lever de vidare och för att arvet ska förvaltas på det sätt hon ville finns ett programråd som hon själv var med och tillsatte medan hon ännu var i livet. Programrådet är en sammansättning av Astrid Lindgrens kollegor, släktingar och vänner. Bland annat ingår Astrid Lindgrens dotter, Karin Nyman samt vännen och författarinnan, Margareta Strömstedt.

Besök Astrid Lindgrens Världs hemsida.

På www.alv.se finns mer information. Här finns bland annat öppettider samt information om parkens stugby och camping. Du kan också se filmer och bilder från parken.

Astrid Lindgrens Värld öppnar för säsongen den 16 maj 2014.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken som grundades 1981 är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 460 000 besökare, varav cirka 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt på det svenska och danska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 460 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2012 148 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (88 %) och Vimmerby kommun (12 %).