Invigning av Katthult

Invigning av Katthult

Idag, söndag, invigdes det nya området för Emil i Lönneberga i Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Det var drygt 1 200 gäster som hade bänkat sig i Katthult för att få vara med om invigningen och få se premiärföreställningen.

Det nya området omfattar ett 22 000 m2 stort område där man utöver gården Katthult även hittar Krösa-Majas stuga, Ekkullen, Lekladan och restaurang Stadsmästargården. Det nya området, som är en investering på 95 miljoner kr, är en del av 50-årsjubiléet av den första boken om Emil i Lönneberga.

Kalmar läns landshövding Stefan Carlsson höll invigningstalet och började sitt tal med att gratulera alla barnen, besökarna, Vimmerby kommun, Kalmar län och Sverige till det nya Katthult. Det här är, fortsatte han, en fantastisk och unik satsning. Landshövdingen passade också på att dela ut Solrosstipendiet från Kalmar läns klimatkommision till Astrid Lindgrens Världs VD Mikael Ahlerup för att parken: ”…genom ett målinriktat arbete bidragit till ett klimatsmartare Kalmar län.”

Själva invigningen förrättades av Karin Nyman, Astrid Lindgrens dotter, tillsammans med Maja
Berg
och Torbjörn Berg, dotter och son till Emil-illustratören Björn Berg. De berättade alla tre om tillkomsten av den första boken om Emil i Lönneberga. Karin Nyman berättade också om Ekkullen och dess betydelse för Astrid och hennes syskon i deras barndom.

I den efterföljande föreställningen fick publiken bland annat se hur det gick till när Emils pappa fastnade med foten i råttfällan. Efter föreställningen bjöds, som vanligt, publiken att komma in i Katthult där de fick tillfälle att träffa hela familjen Svensson.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken som grundades 1981 är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 450 000 besökare, varav drygt 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt på det svenska och danska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 350 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2010 128 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (84 %) och Vimmerby kommun (16 %).